پنجشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۹

مشاهير آزربايجان - رضا دقتي


روز ۱۳ ماه می ۲۰۰۵، وزارت امور خارجه فرانسه در نامه ای رسمی اعلام کرد که به پاس خدمات رضا دقتی، عکاس و خبرنگار ايراني برای احیای مطبوعات آزاد، اشاعه آزادی بیان دردنیا، مبارزه برای احیای حقوق کودکان و مبارزه بر علیه استبداد، رئیس جمهور این کشور او را به مقام افتخاری شوالیه ملی لیاقت منسوب کرده است.
بيو گرافي كوتاه رضا دقتي:
رضا دقتی در سال ۱۳۳۳ در شهر تبریز متولد شد. اومبارزﮤ خود برای اشاعه آزادی بيان و پیشبرد جامعه مدنی را از دبيرستان آغاز کرد و در دانشگاه هنگام تحصيلات معماری ادامه داد. در سال ۱۳۵۳ پليس شاه او را دستگير کرد و درطی سه سالی که در زندان ماند، پنج ماه را در سلول انفرادی زير شکنجه ی روزانه گذراند.
او در سن چهارده سالگی با عکاسی آشنا شد و از سال ۱۳۵۷ به طور حرفه ای عکاسی خبری را با همکاری با مجله ها و روزنامه های معروف دنیا آغاز کرد. در حال حاضر او با مجله نامدار نشنال جئوگرافیک همکاری می کند و تا کنون بیش از صد کشور را تحت پوشش مطبوعاتی قرار داده است. گزارشهای او بازگو کننده جنگ ها، انقلاب ها و مصائب انسانهاست.
medal.jpgرضا دقتی همواره تصویر را به عنوان وسیله ای برای پیشبرد اهداف انسان دوستانه و مبارزات خود برعلیه استبداد به کار گرفته است. وی در سال ۱۹۹۰، پس از عقب نشينی شوروی از افغانستان، مسئوليت پخش کمکهای جامعه بين الملل را از طرف سازمان ملل متحد پذيرفت و بدنبال اين تجربه بنياد فرهنگی "آيينه" را در سال ۲۰۰۱ در کابل تأسيس کرد. در بنياد فرهنگی " آيينه" تاکنون صدها تن از دختران و پسران افغان در رشته های روزنامه نگاری، عکاسی، فيلم برداری وطراحی تحت نظر اودر بالاترين سطح حرفه ای آموزش يافته و جذب دنيای کارحرفه ای در سطح بين المللی شده اند.
نشان شوالیه ملی لیاقت در فرانسه مهمترين نشان افتخاری در زمينه کارهای فرهنگی ميباشد.
فاجعه خوجالي از زبان رضا دقتي:
“رضا دقتی” خبرنگار عکاس آذربایجانی (تبریزی) که حوادث قره باغ را پوشش می داد و از نزدیک شاهد رویدادهای آن بود در این باره مي نويسد: “بیش از یک میلیون پناهنده آذری بیشتر از 5 سال است که در بدترین شرایط زندگی می کنند و بسیاری از آنها سالهاست که در قطارهای متروکه زمستان و تابستان را سر می کنند. در تمام این مدت جنگ قره باغ، رژیم ایران به عنوان مصالحه هم به قره باغ و هم به ایروان نماینده می فرستاد و هم از نظر مالی و هم از نظر نظامی به ارمنستان کمک می کرد و هنوز هم به این کمک ها ادامه می دهد”.دقتي در ادامه مي گويد: “بسیاری از کشته شده های آذری در جنگ قره باغ در آوریل 92 وقتی پیدا می شدند، جسد هایشان چشم نداشت و چشم های آنها را از حدقه در آورده بودند. بعدا متوجه شدم که رزمنده های ارمنی در جیب هایشان قاشق چایخوری داشتند و وقتی پرسیدم این قاشق ها برای چیست می گفتند با این ها چشم در می آوریم”.  (نقل از: جهان از نگاه “رضا” ، محمد تاج دولتی، شهروند شماره 429، 8 اکتبر . 1999)
هنر عكاسي رضا دقتي

 مهم نیست که یک علاقمند حرفه‌ای عکاسی باشید یا نه ، هرکسی که یک بار، چند عکس از «رضا دقتی» دیده باشد ، شیفته هنر عکاسی ایشان وزاویه دیدش می‌شود و برای ساعاتی میل شدید دوربین به دست گرفتن در وی زنده می‌شود.

دریافت جایزهٔ لسی

 دقتی در ژانویهٔ ۲۰۱۰ طی مراسمی که درنيويورك  برگزار شد جایزهٔ لسی که به اسکار عکاسی معروف است، را دریافت کرد. او جایزه‌اش را به مردم ایران و ندا آقا سلطان تقدیم کرد.دقتی به هنگام دریافت این جایزه خطاب به حاضران گفت:

ما صدای کسانی هستیم که بی صدایند، ما اینجا هستیم تا جهان چشمانش را به روی دردها و جنگ‌ها نبندد. من این جایزه را به کسانی تقدیم می‌کنم که در نبرد برای جهانی بهتر حتی از ادا کردن جان خود نیز دریغ نکردند. هم‌چنین این جایزه را به شهروندان ایرانی تقدیم می‌کنم، مبارزان بی نام و نشان راه آزادی که توانستند از طریق تلفن‌های همراه‌شان تصویرهایی را به عنوان سند و مدرک ثبت کنند. با احترام ویژه به یک صدا که در ایران خاموش شد، چرا که تصمیم گرفته بود در راه آزادی و عدالت قدم بردارد. زن جوانی که تصویر مرگش تمامی صفحه‌ها را تسخیر کرد، او نامش ندا بود، تقدیم به ندا!
آژانس فتوگرافي وبستان به آدرس :  http://www.webistan.com/ متعلق به اين عجوبه عكاسي آزربايجان مي باشد.

موسسه آينه که توسط دقتي اداره مي شود با انتشار هشت نشريه از جمله «کابل» معتبرترين نشريه افغانستان، سهم عمده يي در بازار مطبوعات افغانستان دارد. دقتي با راه اندازي يک آژانس عکس و يک ايستگاه راديويي کار خود را توسعه داده است. از او کتاب احمدشاه مسعود که مشتمل بر 20 سال عکاسي از سردار مشهور افغان است، منتشر شده است. دقتي در افغانستان با احمدشاه مسعود آشنا شد و توانست در سفرهاي خود به افغانستان مدت زيادي را با اين مبارز کشور افغانستان بگذراند. دقتي پيش از اين جايزه «پرينسيپه آستورياس» که معتبرترين جايزه سالانه بين المللي اسپانيا است را از دست وليعهد دريافت کرده بود.
  
    رضا دقتي در سال 1990 پس از عقب نشيني شوروي از افغانستان، مسووليت پخش کمک هاي جامعه بين الملل را از طرف سازمان ملل متحد پذيرفت. دقتي طي بيست و پنج سال گذشته وقايع بيش از صد کشور جهان را تحت پوشش خبري قرار داده است.
تعدادي از عكس هاي دقتي  از حوادث ژانويه سياه و جنگ قره باغ :

خيابان شهدا - باكو - 1990
آغدام-1992-در سوگ شهيدان
شوشا - چند روزقبل از اشغال(مجسمه بولبول)
باكو-ژانويه سياه1990

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلاملار و سایقیلار
پرستار و دبیر تورکوجه نه دمغ اولار، بیلیسیز ؟
تشکورلر

taymaz urmulu گفت...

جواب:
اگر دبير دن منظوروز معليمدي كي جواب معلومدور: آقالار اوچون معليم و خانيملار اوچون معليمه
آمما اگر دبيردن منظوروز مثلا دبير شوراي مصلخت نظام دير ، طبيعي فرقلي بير آنلام داشيير و مثلا اله بو مورديين ترجمه سي كاتيب اولار
پرستار آزه ربايجان ديلينده طيب باجيسي و توركيه ديلينده همشيره معنا اولوبدور.اورمولو تايماز