سه‌شنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۰

قیام پنجم شهریور آذربایجان، نخستین قیام زیست محیطی تاریخ ایران و خاورمیانه است - فرزاد صمدلی

در تاریخ مبارزات ملل مختلف، منشاء اکثر قیامهای مردمی عمدتا مسائل اقتصادی، رواج تبعیض و بی عدالتی، اختناق و حاکمیت انحصاری یک قوم و یا یک اعتقاد، استبداد سیاسی و مبارزه با بیگانگان بوده است. بگونه ایکه در صفحات تاریخ مبارزات ملتهای جهان می توان هزاران مورد را در این خصوص بیان کرد.


اما قیام وسیع مردمی برای دفاع از محیط زیست حتی در کشورهای اروپائی امروز که از هزینه پایین، احزاب قدرتمند سبز و نیز رسانه های بسیار شفاف برخوردارند نیز تقریبا مشاهده نمی شود.

تاکنون اکثر اعتراضات احزاب سبز محدود و در قالب تظاهراتهایی عمدتا نرم در دفاع از محیط زیست بوده است.

اما آنچه که در روز پنجم شهریورماه سال 1390 در دو کلانشهر تبریز و اورمیه به
وقوع پیوست و همراه با حمایت وسیع و قاطع مردمی در سراسر آذربایجان جنوبی و ایران مواجه شد، قیامی کاملا منحصر بفرد دست کم در تاریخ ایران و آذربایجان محسوب میشود.

حرکت به سوی این قیام عظیم مردمی، در شرایطی صورت گرفت که سنگینی اختناق حاکم بر آذربایجان، قابل مقایسه با تهران و اصفهان وشیراز نیست.

همچنین توجه داشته باشید که آماده سازی قیام بزرگ آذربایجان در سکوت سنگین، غیر قابل توجیه و شرم آور رسانه های اوپوزیسیون داخلی و خارجی صورت گرفته و اساسا رسانه های حکومتی و غیر حکومتی، تاکنون نه تنها مردم را به اقدامی عملی برای دفاع از وضعیت زیست محیطی ایران بطور اعم و آذربایجان بطور اخص دعوت نکرده اند بلکه همواره به چشم تردید به آذربایجان نگریسته و بعضا به تمسخر و تحقیر فریادهای اعتراض آمیز فعالین حرکت ملی آذربایجان پرداخته اند.

موضوع  کم اب شدن و سپس خشک گشتن و در نهایت کویر شدن دریاچه اورمیه، تقریبا از 15 سال پیش به دفعات از سوی کارشناسان منطقه، بومیان محل و همچنین فعالین حرکت ملی آذربایجان مورد اشاره، تاکید و حتی اعتراض جدی قرار گرفته است.

فراموش نکنیم که  پارک ملی دریاچه اورمیه با پنج هزار کيلومتر مربع وسعت،محل حیات و تولید مثل صدها هزار پرنده از صدها گونه بومي و مهاجر و هزاران گونه از جانوران و گياهان نادري است که هم اکنون درمعرض خطر نابودي کامل قرار گرفته اند. به گفته کارشناسان،  همچنین پارک ملي درياچه اروميه، یکی از نادرترين ذخيره گاههای بيوسفري 59 گانه جهان است که به عنوان بزرگترين پهنه آبي فلات ايران در تلطيف آب و هوا،تامين رطوبت لازم براي رشد و نمو گياهان و تعادل آبهاي زير زميني نقش حياتي دارد.

در واقع بقول دیدبان محیط زیست ایران" دریاچه اورمیه منطقه ای است كه از سابقه حفاظتی بیش از ۴۰ ساله برخوردار است و در سال ۱۳۵۴ هم در یونسكو به ثبت رسید و هم به عنوان یكی از تالابهای بین المللی جهان برگزیده شد،‌ اما این همه عنوان ملی و بین المللی هم برای نجات این دریاچه از دست مافیای سدسازی كافی نبود."



اما چرا دریاچه اورمیه در حال خشک شدن است؟!

مقامات رسمی ایران با چشم بستن بر اعتراضات متعدد مردمی در دو 13 فروردین گذشته، بی اعتنائی به دهها نامه و طومار اقشار مختلف و بی اهمیت دانستن صدها گزارش کارشناسانه، ضمن تداوم خیانتهایشان و تمسخر قیام بزرگ مردمی اخیر ملت آذربایجان، اکثرا مدعی هستند که دریاچه اورمیه به دلیل خشکسالی در حال خشکیدن است!

از دید حکومت، کاهش بارش، افزایش حرارات و به دنبال آن تشدید تبخیر آب از عوامل اصلی خشکیدن دریاچه اورمیه محسوب می شود.


بعنوان مثال معاون وزیر نیرو ، در امور آب و آبفا درست در فردای قیام آذربایجان دلیل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه را تغییرات اقلیم و خشکسالی در چند سال اخیر عنوان کرده و می گوید: "کاهش 50 درصدی روان‌ آبها اثر منفی در این دریاچه گذاشته است که بر این اساس، سازمان حفاظت محیط زیست باید چاره اندیشی کند."

  در این میان نقش افزایش جمعیت، افزایش مصرف شهری، افزایش استفاده از آب رودخانه ها در مزارع اطراف و نیز انتقال فاضلاب کارخانجات صنعتی محل و افزایش تعداد چاههای عمیق نیز مورد اشاره قرار می گیرد.


 به همین دلیل است که درست 2 روز بعد از قیام زیست محیطی آذربایجان، محمود احمدی نژاد برای افتتاح سد دیگری در هفته دولت راهی اورمیه می شود تا به مردم منطقه بگوید که ما هیچ ارزشی برای اعتراضات شما قائل نیستم و پاسخمان جز سرنیزه و گلوله چیز دیگری نخواهد بود.


 احمدی نژاد در حالی به اورمیه رفت و سد " آغ چای" بزرگترین سد قوسی خاکی را افتتاح کرد، که می گویند در آمریکا از سال 1982 نه تنها هیچ سدی ساخته نشده است بلکه بیش از 550 سد به همت سازمان غیر دولتی دوست داران رودخانه های آمریکا منهدم شده است.

 اما دهن کجی خامنه ای و احمدی نژاد و ادعاهای مقامات رسمی تغییری در واقعیت خشک شدن دریاچه اورمیه ایجاد نخواهدکرد.


به عکس ماهوار ه ای زیر توجه فرمائید:







این عکس بخوبی مبین پر آبی دریاچه های "وان" در تورکیه و "گویجه گولو" (سیوان) در ارمنستان است. هر  سه این دریاچه ها تقریبا در یک اقلیم قرار دارند و از نظر سنی شبیه هم هستند.



نخست به مقایسه هر سه دریاچه می پردازیم:

دریاچه اورمیه: در شمال غربی ایران و در منطقهٔ آذربایجان واقع شده‌است. دریاچهٔ اورمیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا است. حوضهٔ آبریز دریاچه اورمیه، ۵۱٬۸۷۶ کیلومتر مربع است که پیرامون ۳٪ مساحت کل کشور ایران را دربر می‌گیرد. این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت تبریز، اورمیه، مراغه، سویوق بولاق (مهاباد)، قوشاچای (میاندوآب)، سولدوز (نقده)، سلماس، خانا (پیرانشهر)، توفارقان (آذرشهر) و اشنویه، یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری به‌شمار می‌رود.

 مساحت دریاچه اورمیه 5200 کیلومتر مربع و عمر آن در حدود 400 هزار سال است. این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قراردارد و طی ۱۳ سال گذشته ۶ متر کاهش سطح داشته‌است. کارشناسان ابراز داشته‌اند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست محیط منطقه را تغییر خواهد داد. 



دریاچه‌ وان: در غرب شهر وان در تورکیه قرار دارد.  تقریبا 200 هزار سال پیش دریاچه نمکی وان از فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته است. آب آن از جویبارهایی که از کوهها سرازیر است، تامین می شود. مساحت وان به ۳۷۵۵ کیلومتر مربع می رسد.  از عمر این دریاچه نیز 400 هزار سال می گذرد. این دریاچه مشکل کم آبی ندارد.



دریاچه گویجه گولو یا سیوان در ارمنستان:  این دریاچه در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان گغارکونیک قرار دارد و  بزرگ‌ترین دریاچهٔ قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است. گویجه گول در بلندای ۱۹۱۶ متری سطح دریا واقع شده و مساحت آن 940 کیلومتر مربع است. عمیقترین بخش آن نیز در حدود 95 متر عمق دارد. این دریاچه نیز عمری چند صد هزار ساله دارد.  همچنین لازم به ذکر است که گویجه گولو مشکل کم آبی ندارد.



در چنین شرایطی به چه دلیل این فقط دریاچه اورمیه است که دارد خشک می شود و آیا تاکنون این دریاچه سابقه خشک شدن داشته است؟!

در واقع براساس تحقیقات صورت گرفته ارشناسان، ثابت شده که دست کم بين 23 الي 40 هزار سال گذشته درياچه اروميه هرگز شرايط مهلک کنونی را تجربه نکرده بوده است. 

بعنوان مثال بر اساس خبر سایت تابناک خانم راضیه لک مدیر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در خصوص دریاچه اورمیه چنین گفته است:



در ۲۰ هزار سال گذشته خشکسالی عمده‌ای دریاچه اورمیه را تهدید نکرده است

مطالعات رسوبات هولوسن (HOLOCENE) دریاچه اورمیه توسط کار‌شناسان دریایی این سازمان درحال انجام است. 
به گزارش از مانا، «راضیه لک» با بیان اینکه این بررسی و مطالعات با هدف تعیین نقش فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی بر روی کم آبی دریاچه اورمیه در دو فاز انجام می‌گیرد گفت: فاز اول این مطالعات در سال ۸۹ به اتمام رسیده است و فاز دوم آن به منظور مطالعات تکمیلی تا پایان سال ۹۰ به اتمام خواهد رسید. 
وی با بیان اینکه تاکنون جمعا ۸۵ متر مغزه با حداکثر طول ۹ متر از بستر دریاچه اورمیه تهیه و مطالعه شده است گفت: نتایج حاکی از آن است که تا ۲۰ هزار سال گذشته خشکسالی عمده‌ای دریاچه اورمیه را تهدید نکرده و رسوبات آن تماما از از نوع دریاچه‌ای است این در حالی است که در محل تهیه مغزه، هم اکنون دریاچه تقریبا خشک شده است. 

لک به نتایج به دست آمده از بررسی مغزه‌ بستر دریاچه اورمیه به همراه داده‌های ۵۵ ساله اقلیمی بدست آمده از وب سایت سازمان هوا‌شناسی اشاره کرد و گفت: وضعیت دریاچه اورمیه بیش از هر چیز متاثر از فعالیت‌های انسانی صورت گرفته از سال ۱۳۷۷ به بعد است که عمده آن‌ها مربوط به سد سازی در مسیر رودخانه و ذخیره آب رود‌ها در پشت سد‌ها بر می‌گردد. 



اکنون خبر دیگری که نشان دهنده وضعیت خوب بارندگی در منطقه شمال غرب ایران و بخصوص حوضه آبریز دریاچه اورمیه است از سایت شبکه خبری کشاورزری ایران نقل می شود.

این خبر درست یک شب قبل از قیام  شهرهای تبریز و اورمیه در دفاع از حیات دریاچه اورمیه در این سایت رسمی منتشر شده است:



ذخیره آب سد شهرچایی اورمیه به بالاترین میزان خود رسید

آذربایجان غربی  - خبرگزاری کشاورزی ایران-گروه: صنایع و توسعه روستایی: با افزایش 11 درصدی میزان بارندگیهای آذربایجان غربی در سال آبی جاری، میزان حجم ذخیره آبی سد شهرچای اورمیه به بیش از 125 میلیون مترمكعب رسیده است.

به گزارش ایانا از پایگاه خبری وزارت نیرو، معاون حفاظت و بهره برداری شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: میزان ذخیره آب سد شهرچایی اورمیه از ابتدای زمان بهره برداری تاکنون به بالاترین میزان خود رسیده است.

سیدجلال الدین ترابی افزود: با افزایش 11 درصدی میزان بارندگیهای آذربایجان غربی در سال آبی جاری، میزان حجم ذخیره آبی سد شهرچای اورمیه به بیش از 125 میلیون مترمكعب رسیده است.

به گفته وی، حجم مخزن سد شهرچایی اورمیه تا تراز نرمال بیش از 221 میلیون مترمكعب است.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره آب سد شهرچایی در زمان مشابه سال قبل تنها 71 میلیون و 97 هزار مترمكعب بوده است، یادآور شد: این میزان آب ذخیره شده، تولید خوبی را برای كشاورزان پایاب این سد نوید می دهد.

ترابی اظهار داشت: حجم آب ورودی به مخزن سد شهرچایی اورمیه هم اکنون افزون بر 05/15 مترمكعب بر ثانیه است كه این میزان در زمان مشابه پارسال 48/6 مترمكعب بر ثانیه ثبت شده است.

وی ابراز امیدواری كرد:" با تداوم بارندگی طی ماه های آینده، ذخیره آب سد شهرچایی بیش از پیش افزایش یابد.

سد شهرچایی اورمیه در 12 كیلومتری جنوب غربی شهرستان اورمیه و با طول تاج 550 متر ساخته شده است."



پس نه تنها حوضه آبریز دریاچه اورمیه بصورت اعم درگیر خشکسالی ویژه ای نبوده بلکه در مقایسه با بسیاری از سالها و مناطق از بارندگی خوبی نیز برخوردار بوده است.

اکنون سئوال اینجا است که چرا خواهران دریاچه اورمیه در تورکیه و ارمنستان سالم و پر آبند و دریاچه اورمیه تا این حد پریشان و خشک شده است؟!



دلایل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه:



1- ساخت پروژه میانگذر:

ساخت پروژه میانگدر دریاچه اورمیه در قالب احداث یک آزاد راه از طریق انتقال میلیونها تن سنگ و خاک سیلیسی از کوههای تاریخی منطقه و ریختن در داخل دریاچه اورمیه، یک ننگ بزرگ در تاریخ مهندسی پل سازی در ایران است.

کلنگ این پروژه ننگین در سال 58 بر زمین خورد و در نهایت در سال 1389 بصورتی که هنوز هم کامل نبود افتتاح شد.

در واقع این پروژه به دنبال 30 سال تخریب طبیعت، خشک کردن دریاچه اورمیه و چپاول بودجه آذربایجان که بالغ بر میلیاردها دلار می باشد درست بر گلوی دریاچه اورمیه ساخته شد تا آنرا خفه کند.  در همین خصوص به خبر ذیل از خبرگزاری مهر که سال گذشته منتشر کرده توجه فرمائید:



" هادی عابدی، خبرنگار مقیم ارومیه می‌گوید:" افتتاح پل میان‌گذر شهید کلانتری از نظر اقتصادی تأثیر مثبتی بر اقتصاد استان گذاشته است؛ اما مسئله‌ بسیار مهم حفظ و ادامه حیات این دریاچه است."

طراحی این پل با نگاه به پلی که روی دریاچه نمک ایالت یوتا آمریکا ساخته شده، صورت گرفته که به دریاچه ارومیه شباهت دارد.

اما دکتر اسماعیل کهرم، استاد محیط ‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید:" بارها به دولتمردان اعلام کرده‌ام این میان‌گذر نباید ساخته می‌شد."

او می‌افزاید:" دریاچه‌ها مانند بدن انسان که سیستم گردش خون دارد، سیستم گردش آب دارند. گردش آب، اکسیژن و غذا را به نقاط مختلف دریاچه می‌برد. ما با ایجاد میان‌گذر در این دریاچه اختلال ایجاد و آن را بیمار کرده‌ایم."

او ایالات متحده را مثال می‌زند:" در سراسر این کشور قطار و اتومبیل از روی تالاب‌ها و دریاچه‌ها عبور می‌کنند اما هیچ‌کس کوه را نریخته درون دریاچه یا تالاب. آنها با استفاده از ستون‌های متعدد این عمل را انجام داده‌اند."

محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران هم با انتقاد از لحاظ نشدن دانش زیست‌ محیطی در احداث پل میان‌گذر ارومیه گفت:" احداث این میان‌گذر از ۲۰ سال پیش آغاز شده بود که متأسفانه در آن زمان دانش فنی زیست‌محیطی به کار بسته نشد."

وی از پیگیری وضع زیست‌محیطی دریاچه ارومیه خبر داد و افزود:" متأسفانه احداث این پل جریان گردشی آب را به خطر انداخته که قرار است با هماهنگی وزارت راه و ترابری به راهکارهایی برسیم."









2- ساخت دهها سدو بند غیر کارشناسانه و بی حساب و کتاب

در همین خصوص نظر کارشناسی خانم فاطمه ظفرنژاد یکی از پژوهشگران طرح انتقال حوضه به حوضه آب برای نجات دریاچه اورمیه و شکستن سدها بعنوان تنها را چاره نجات این دریاچه را از سایت سبز پرس را بیان می کنیم:



 سبزپرس – گروه محیط طبیعی: طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه اورمیه را «تخیلی» و «غیر قابل اجرا» است

فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر آب درباره طرح انتقال حوضه به حوضه آب برای نجات دریاچه اورمیه به سبزپرس گفت: تمامی طرح های انتقال حوضه به حوضه آب کاملاً نادرست است و پیامدهای سنگینی برای حوضه انتقال دهنده و حوضه انتقال گیرنده دارد
او طرح انتقال آب را «تخیلی» و «غیرقابل اجرا» خواند و گفت: طرح های این چنینی بسیار پرهزینه و بسیار کم بازده هستند و نه تنها از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند، بلکه پیامدهای منفی بسیاری هم دارند.
ظفر نژاد مشکل دریاچه اورمیه را ساخت 40 سد در آبخیزهای بالا دست دریاچه می داند که 14 رودخانه مهمی را که آورنده 5.5 میلیارد مکعب آب شیرین برای دریاچه اورمیه بودند، مسدود کرده اند
او این عامل را سبب خشکی تدریجی دریاچه اورمیه خواند و گفت: به هیچ شکلی جز برداشتن سد نمی توان کمبود 5.5 میلیارد مکعب آب دریاچه را جبران کرد
ظفرنژاد معتقد است: انتقال آب از رودخانه زاب در کردستان، باروری ابرها و انتقال آب از رودخانه ارس، هرسه ناکارامد و پرهزینه است و نمی تواند حتی یک دهم آب دریاچه اورمیه باشد، به همین دلایل هم درمان درد نیست.

سدهای ساخته شده، در دست ساخت و یا در حال طرح و بررسی :

سدهای بهره برداری شده حوضه اصلی اورمیه

تعداد: 36 مورد



 سدهای در حال ساخت در حوضه اصلی اورمیه

تعداد: 12مورد

سدهای در دست مطالعه در حوضه اصلی اورمیه

تعداد: 40 مورد

 

در همین راستا حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرگزاری مهر در خبری تحت عنوان "نفسهای آخر دریاچه اورمیه" در مهر ماه سال 89 می گوید:"میزان شوری آب دریاچه ارومیه به 340 گرم در لیتر رسیده و 250 هزار هکتار از سطح دریاچه ارومیه یعنی 60 درصد آنرا را به شوره زار تبدیل کرده است و عمق آنرا نیز به شدت کاهش داده است."

در ادامه همین خبر دکتر جمشید منصوری، پرنده‌شناس، با تأکید بر این که پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های مختلفی مهاجرت می‌کنند، می گوید:" بسیاری از زیستگاه‌ها در دریاچه ارومیه به خاطر کم‌آبی و سدسازی روی رودخانه‌های اطراف این دریاچه تخریب شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا پرندگان از این زیستگاه مهاجرت کنند."

او با انتقاد از مسدودکردن آب رودخانه‌ها به عنوان محل زندگی پرنده‌های دریاچه ارومیه و بستن سدهای بی‌مورد، اضافه می کند:" پرنده‌ها برای یافتن آب و غذا به این مکان‌ها می‌آیند و وقتی با کمبود آب و غذا مواجه می‌شوند به ناچار برمی‌گردند و به مکان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند."

سد سازی روی رودخانه‌های زرینه‌‌رود، سیمینه‌‌رود، گدار و باراندوز با هدف تولید برق سبب شده عمق آب در این دریاچه از 16 تا 22 متر به کمتر از پنج متر برسد.

ناصر آق، استاد دانشگاه سهند تبریز با اشاره به این معضل معتقد است:" اگر بخشی از آب رودخانه پیرانشهر را به دریاچه ارومیه منحرف نکنیم علاوه بر مهاجرت پرندگان و مرگ دریاچه باید در انتظار ویرانی مزارع کشاورزی اطراف دریاچه و بیکاری چند هزار نفر باشیم."



3-  حاکمیت مافیای چپاولگر، غارتگر، فاشیست و آنتی تورک، متشکل از کارگزاران حکومتی و غیر حکومتی

فراموش نکنیم که پل میانگذر دریاچه اورمیه توسط شرکتهایی که در واقع زیر نظر مجتبی خامنه ای بوده به مورد اجرا گذشته شده و اکثر پروژه های سد سازی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی از سوی مافیای سیاه سپاه پاسداران به مورد اجرا گذاشته شده است.



بنابراین می توان به جرات گفت که خشکسالی تاثیر چندانی در خشک شدن دریاچه اورمیه نداشته و در واقع مشابه همان بلائی که بر سر دریاچه های "آرال" در تورکستان غربی در دوران شوروی و نیز بر سر "لوپنور" در تورکستان شرقی توسط حکومت چین آمده، در حال حاضر بگونه ای وخمیتر در حال اجرائی شدن در آذربایجان جنوبی است.



اکنون به چند عکس از دریاچه های پر اب پشت سدهایی که بر رودخانه های منتهی به دریاچه اورمیه احداث شده است توجه فرمایید:









سد شهرچایی







سد علويان







سد مهاباد



ایا از خود پرسیده اید که چرا دریچه های این 40 سد را باز نمی کنند؟!

آیا از خود پرسیده اید که به رغم وخامت اوضاع به چه دلیل دهها سد دیگر در حال ساخت و دهها سد دیگر در حال مطالعه می باشد؟!

ایا از خود پرسیده اید که این چه مهندسی کودکانه ای است که جهت ساخت میانگدر دریاچه اورمیه به عمل آمده؟! 

ایا از خود پرسیده اید که چرا به جای اقدام عملی، دنبال پروژه های تخیلی ای چون بارور کردن ابرها و انتقال آب از رودخانه های بسیار دور دست هستند؟!

ایا از خود پرسیده اید که چطور می شود نفهمید که ساخت این همه سد و بند می تواند سبب مرگ دریاچه اورمیه شود؟!

آیا از خود پرسیده اید که چرا به رغم این همه اعتراضات خونین، احمدی نژاد درست در فردای قیام آذربایجان جهت افتتاح سد جدید دیگری راهی اورمیه می شود؟!

آیا از خود پرسیده اید که چرا پوزسییون و اوپوزسیون رژیم چه در داخل و چه در خارج تاکنون هیچ اقدام عملی را برای ممانعت از خشک شدن دریاچه اورمیه انجام نداده است؟!



بخش افشا شده ای از نتایج این همه اقدامات خیانت بارانه را در خبر رسمی ذیل بخوانید:



بارش 10 ميليارد تن نمك، كشور را فرا مي‌گيرد


ایلنا: معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست درباره خطرات ناشي از خشك شدن درياچه اروميه هشدار داد: با كاغذبازي و مصوبه به جايي نمي رسيم و با روند فعلي درياچه خشك مي‌شود. 
"محمد باقر صدوق"، معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در نشست خبري بررسي آخرين وضعيت درياچه اروميه در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا كه تا چه حد به نجات درياچه اروميه اميدوارهستيد گفت: واقعيت اين است كه طبيعت با كسي شوخي ندارد و درياچه اروميه در صورتي كه اقدام جدي براي نجان آن صورت نگيرد خشك مي شود. او ادامه داد: با خشك شدن درياچه اروميه زندگي شش ميليون نفر در منطقه به خطر مي‌افتد و ريزگردهايي كه اكنون از كشورهاي همسايه مي‌آيند و كشورما را دچار بحران كرده اين بار به صورت ريزگرد نمك قسمت اعظمي از كشور ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و زندگي را در اين نواحي نابود مي كند. بارش نمك بر سر مردم معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: با خشك شدن درياچه اروميه بيش از 10 ميليارد تن نمك به صورت گردوغبار و طوفان بر سر مردم اين ناحيه خواهد ريخت و اين بحران تنها گريبان آذربايجان را نمي گيرد بلكه تمامي مناطق كشور را تحت تاثير خود قرار خواهدداد. صدوق تاكيد كرد: پديده‌هاي زيست محيطي پديدهايي تدريجي است و 10 سال است كه روند خشك‌شدن درياچه اروميه آن آغاز شده است و امروز هم كم‌آبي آن بيش از پيش مشاهده مي‌شود. او با انتقاد از عملكرد دستگاه هاي اجرايي در نجات درياچه اروميه تصريح كرد: با كاغذبازي و مصوبه به جايي نمي رسيم و با شرايط فعلي اگر عزمي جدي صورت نگيرد و مصوبات ما اجرايي نشود شرايط روز به روز بحراني تر مي شود. صدوق تاكيد كرد: "كاري نكنيم كه درياچه اروميه خشك شود و آيندگان ما را به خاطر اين كم كاري نفرين كنند. "









تقویم تصویری کاهش شدید عمق آب دریاچه اورمیه طی 13 سال اخیر





بارش 10 میلیارد تن نمک؛

یعنی فعال شدن بمب ساعتی نمکی قدرتمندتری از چندین بمب اتمی،

یعنی شور شدن ابهای سطحی و زیر زمینی،

یعنی نمک سود شدن خاک و لم یزرع شدن محیط،

یعنی نابودی همه مظاهر حیات،

یعنی تخلیه شدن بیش از 20 شهر و هزاران روستای اطراف دریاچه اورمیه،

یعنی کوچ میلیونها انسان،

یعنی مریخی شدن صدها هزار هکتار طی چند سال،

یعنی مرگ طبیعت و کوچ ملت آذربایجان جنوبی،

یعنی عینی شدن انتقام فاشیستها از بیداری ملی تورکها،

یعنی پاک شدن صورت مسئله تورک بودن و بقول شوونیستها پان تورکیسم و تجزیه طلبی!



با تمام باورم می گویم که از سوی فاشیزم علیه آذربایجان جنگ بیولوژیکی کثیفی اعلام شده است. حکومت ایران به رغم همه انکارهایش بصورت بارزی در راستای خشکانیده شدن و در واقع قتل دریاچه اورمیه حرکت می کند.

شاید لازم باشد تا جهت احیای دریاچه اورمیه و زندگی بخشیدن مجدد به عروس آذربایجان، تمامی عشق قلبهایمان، تمامی اشک چشمهایمان و تمامی خون رگهایمان را فدا کنیم.





29 آگوست سال 2011

هیچ نظری موجود نیست: