دوشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۸۹

آبی که مینوشیم!

اورمو ايشچيلري :در مورد آب شرب ارومیه و دیگر شهرستانهای استان حرف و حدیث زیادی نقل شده و البته هربار با توجیهات مسئولین آب و فاضلاب و آب منطقه ای سروته قضیه هم آمده که یعنی مردم نگران نباشند هیچ خبری نیست !
  آب شرب برای اینکه از حداقل های لازم برای استفاده برخوردار باشد باید علاوه بر سلامت بهداشتی مؤلفه های دیگری از جمله درصد سختی و ترکیبات شیمیایی را نیز در حد استاندارد رعایت کند که البته در این مورد تاکنون کمتر پرداخت شده است.
آب ارومیه میزان سختی قابل توجهی دارد. همانند آب بسیاری از مناطق کشور و سختی آب نه تقصیر مسئولین و نه ناشی از عوامل انسانی است اما می توان این سختی را به  حد استاندارد و متعارف رساند و برای مردم عرضه کرد. در خصوص آب ارومیه و احتمالا چندین شهرستان آذربایجان غربی گزارشی تفصیلی در حال آماده سازی است که به محض تکمیل و در فرصتی مقتضی منتشر خواهد شد تنها در همین حد باید مردم در جریان باشند که آبی را که از شیر منازل شان باز و مصرف می کنند دارای اطمینان کافی برای سلامت و بهداشت نیست. بدون اینکه هیچ نهاد یا سازمانی را متهم  و یا مسئول کنیم تصاویری از یک آزمایش ساده که شامل اندازه گیری درجه سختی آب یکی از مناطق شاخص شهر( خیابان حسنی) و بعد تجزیه شیمیایی آن است را به تماشا می نشینیم تا تصاویر خود همه آن چیزی را که می توان گفت را برایمان بازگو کنند.
  
این شما و اینهم آبی که مینوشیم:
  
 
این شیر آبی است که در خیلی از منازل است
این دستگاه سنجش سختی آب است. اگر تیزبین باشید عدد 213 را نشان می دهد. در بسیاری از مناطق شهر ارومیه در ساعات بخصوصی این عدد حتی از 400 هم رد شد. جالب است بدانید که استاندارد جهانی آن 30 است!
دستگاه تجزیه شیمیایی آب، این دستگاه املاح محلول در آب را جدا می کند
تنها یک دقیقه وقت لازم است که این املاح را بتوان مشاهده کرد
این املاح فلزی تنها بخشی از ناخالصی آبند
میتوانید جزئیات را ببینید
 
نوش جان گوارای وجود!

هیچ نظری موجود نیست: