جمعه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۹

به ياد ناظيم حيكمت


ناظم حکمت ران (به ترکی: Nazım Hikmet Ran)
20ژانویه 1902 (30دی 1280)در شهر سالونیکا(selanik) دومین شهر بزرگ یونان امروزی که‌ در آن زمان جزو امپراتوری عثمانی بود، به‌ دنیا آمد.
ایشان که از برجسته‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان ترکیه‌ بود، از سن 14 سالگی به سرودن شعر پرداخت. او در سن 19 سالگی در سفری که به شوروی داشت از نزدیک با نسل جدید هنرمندان انقلابی آشنا شد و جسارتی بیشتر را درایجاد تحول در شکل و محتوای شعر ترکیه یافت.
ناظم همواره از شاعرانی بود که فعالیت هنری اش را محدود نمی کرد. او با انتشار اشعار و مقاله های خود در میان جوانان محبوبیت ویژه ای داشت و همواره مورد تعقیب و آزار حکومت قرار می گرفت . وی چندین بار دستگیر شد و آخرین محکومیت اش 12 سال طول کشید و در طی آن سال ها اشعار او به چندین زبان ترجمه شد و از او چهره ای محبوب و جهانی ساخت. اعتراض به محکومیت او در سطح جهانی خشم چهره های سرشناسی چون برتراند راسل، ژان پل سارتر، پابلو پیکاسو، لوئی آراگون، و پابلو نرودا را برانگیخت. وی سرانجام در سال 1950 از زندان بیرون آمد؛ اما آزار و اذیت وی همچنان ادامه یافت و بالاخره به کمک دوستانش با قایقی از دریای سیاه به بلغارستان گریخت . او پس از اقامتی کوتاه در بلغارستان به شوری رفت و 13 سال باقی مانده ازعمر خود را در غربت سپری کرد و سرانجام در ژوئن 1963 در اثر سکته قلبی در مسکو جان باخت و در گورستان نووودویچی به خاک سپرده شد.
شایان ذکر است که سازمان جهانی یونسکو در صدمین سال تولد او سال 2002 را به پاس هنر انسانی و والای او و تأثیر شگفت انگیز اش بر ادبیات جهان سال ِ "ناظم" نامید.
بیر شعر ناظیم دن:
کلمه لرین

بو گئج واخت


بو سون باهار گئجه‌سينده


كلمه‌لرين‌له دولويام،


زامان كيمي، ماده كيمي ابدي،


گؤز كيمي چيليپاق،


ائل كيمي آغير


و اولدوزلار كيمي پيريل پيريل


كلمه‌لر.


كلمه‌لرين گلديلر منه،


اوره‌ييندن، باشيندان، اتيندنديلر


كلمه‌لرين گتيرديلر سني،


اونلار: آنا،


اونلار: قادين


و يوالداش اولان..


محزون‌دولار، آجيديلار، سئوينجلي، اومودلو، قهرمانديلار،


كلمه‌لرين اينسانديلار.
منبع:آفتاب آزربايجان-مناسبت ها

هیچ نظری موجود نیست: