چهارشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۸۹

بانو بدرالملوك انصاري پركشيد


اختصاصي اورمولو تايماز: با تاسف بسيار با خبر شديم خانم بدرالملوك جعفري معروف به انصاري شنبه هشتم خرداد 89دارفاني را وداع گفته است . به سبب اينكه فرزندان ايشان در خارج از كشور مي باشند مراسم خاكسپاري اين خادمه فرهنگ و آموزش پنجشنبه 13خرداد برگزار خواهد شدو محل دفن ايشان آرامگاه آغا قبري واقع در محله خزران (هازاران دروازاسي) اورميه خواهد بود.
بانو بدرالملوك انصاري (متولد 1298ه.ش)دختر مرحوم حاج ميرزا آقا بابا جعفري ديلمقاني از تجار روشنفكر و متدين اورميه بود . وي يكي از بانواني بود كه در تعليم و تربيت شهر اورميه زحمت فراواني كشيد . يكي از موسسان نخستين مدرسه دخترانه اورميه بنام دبستان دوشيزگان به شمار مي رفت . در سال 1305 در زمان كه مرحوم احمد خان محسني مامور تشكيل معارف آزربايجان بود ، دبستان دولتي شش كلاسه شاهدخت پهلوي با مديريت بانو بدرالملوك انصاري تاسيس و افتتاح گرديد ، سپس اين مدرسه هما ناميده شد. اين بانو سالهايي چند مديريت دبيرستان هاي دخترانه اورميه را بر عهده داشت .
وي در سال 1333مديريت دبيرستان همام اورميه را بر عهده داشت و با خوش نامي خدمات فرهنگي خود را انجام داده و موفق به دريافت نشان علمي شد . سپس بازنشسته شد و در دوره بازنشستگي به به تاسيس كلاس هاي پيكار با بيسوادي همت گماشت و همچنين از كارهاي نيك وي واگذاري خانه انصاري به آموزش و پرورش بود كه اكنون در اختيار ميراث فرهنگي مي باشد. علاقه مندان مي توانند جهت ديدار اين بنا كه از دوران قاجاريه به يادگار مانده به ميدان گول اوستي مراجعه كنند .
از درگاه الهي بخشايش و رحمت براي ايشان و صبر براي خانواده محترمشان دارم . ياد آوري مي شود در فاصله زماني كوتاهي پس از فوت خانم عشرت وزيري يكي ديگر از خادمان فرهنگ در آزربايجان اين دومين   ضايعه از اين نوع مي باشد . متاسفانه بازهم مسئولين شهر بخصوص آموزش و پرورش در خواب و بي خبري مطلق و بي تفاوت نسبت به اين الگوهاي فرهنگي شهر به سر مي برند .
با هم به عكس هاي خانه انصاري نگاه كنيم :

 
 




هیچ نظری موجود نیست: