پنجشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۸۹

طبیعت نگاری های یک آماتور-دریاچه مارمیشو


گزارش و عکسها: حامد عطائی/ از مسیر جاده انهر که به سمت غرب ارومیه برویم بعد از طی مسافتی در حدود 30 کیلومتر به سه راهی ای می رسیم که یک سوی آن(چپ) راهی روستاهای خوش آب و هوا و سرسبز تولی و مارمیشو و گرمی و بعدها زیوه و سیلوانا است و سوی دیگر(راست) از مسیری پرپیچ و خم و بعد از گذر از روستای معروف موانا به سمت مارمیشو می رسد.
اجازه بدهید این مسیر دوم را دنیایی متفاوت تر از مسیر اول منامیم چرا که تفاوت در ارتفاع، نوع پوشش گیاهی و حتی کیفیت رودخانه ها و چشمه های موجود نسبت به سایر مناطق ارومیه این ادعا را به اثبات می رساند.  
البته از جاده سرو که جاده ای ترانزیتی در نوار غربی ارومیه است نیز با پیچ و خم هایی می شود راهی مامیشو شد اما معروف ترین و زیباترین مسیر مارمیشو همانی بود که عنوان شد.
مارمیشو عنوان دریاچه ای است که بمانند سدی طبیعی در نوار مرزی ایران و ترکیه دنیای عجیب و دلنوازی را در این منطقه بوجود آورده است.
این مکان در حد فاصل روستاهای پسان، بانی و سیر قرار گرفته و فاصله اش با مرکز شهر 45 کیلومتر است.
رانش زمین در سالیان قبل رودخانه نازلو را مسدود و آنرا به صورت دریاچه طبیعی 5هکتاری مبدل ساخته است.گونه های مختلف ماهیان سردآبی بخصوص قزل آلا در این دریاچه زیست می کنند و اطراف آن را کوههای مرتفع و سرسبزی دربرگرفته اند که حالت جنگلی را دارا بوده و در نوع خود منطقه ای بسیار نادر و زیبا بوجود آورده است.
طبیعت اطراف مارمیشو و شکل خاص رودخانه خروشان نازلو و چشم اندازهای بکر و واقعا زیبای این منطقه در کمتر جایی از سرزمین پهناور ایران قابل مشاهده است. دریاچه مارمیشو در نقطه صفر مرزی بین ایران و ترکیه واقع است بنابراین مقررات خاصی برآن حاکم است و گردشگران نمی توانند بعد از ساعت 18 اطراف آن اقامت داشته باشند. از سویی عمق افسانه ای آب و روایتهایی که مردمان محلی از آن ساخته اند باعث شده تا شنا و آب تنی در این دریاچه همواره با تلخی هایی همراه باشد از این رو  نزدیک شدن به آب برای گردشگران اصلا توصیه نمی شود اما از هر زاویه و منظری که به این قطعه منحصر به فرد از طبیعت آذربایجان که بنگری آرامشی خاطر توام با نشاط و سرزندگی در وجود آدمی پدید می آورد.
مناطق غرب ارومیه از دیرباز هم از بعد مناظر طبیعی و هم آمیختگی تاریخ و گذشته شان با باورها و فرهنگ مردمان شان دارای ویژگیهای منحصر به فردی بوده اند و از اینرو معمولا مورد توجه سیاحت گران و تاریخ نگاران نیز قرار می گرفتند.
مرحوم جواد صدقی نویسنده خیال پرداز اورموی در کتاب خود در باره ارومیه، دریاچه و منطقه مارمیشو را محل هبوط حضرت آدم و به نوعی بهشت روی زمین توصیف نموده است.
کیامرز کیامهر مالک و سرمایه گذار معروف ارومیه ای که همه وی را به نام مجتمع گردشگری باری می شناسند در سالهای اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در این منطقه که بر اساس جلسه هیات دولت در سال 85 جزو مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی تصویب شده نموده است.
چند ساعتی از شهر دور شدن و دل کندن از گرما و شلوغی و مشغله ها روزمره در ازای دیداری چند ساعته از دریاچه مارمیشو و سرچشمه های بکر و زیبا نازلوچای بزرگ اوقاتی فرح بخش و خاطره انگیز را برای همه رقم خواهد زد. از دستش ندهید!


هیچ نظری موجود نیست: