سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۹

بانو عشرت وزيري در گذشت


چوخ تاسف و تحصرله بو اوزوجي واقعه ني همشهريلريميزه چاتديرمالييق . من اوزوم بش ايل بو عاليم و وطن اوشاقلارينين اويرتيم و ايتيمينه چوخ چابالار صرف ادن خانيمين مدرسه سينده ايلك اوخولومو اوخويوب و بيتيرميشم . اورمونون وزيري ايبتيدايي مدرسه سي بو خانيمين مالكيتينديدي و او زامانلار ان يوكسك سويه ده اوز وظيفه لرينه عمل ادردي . عيشرت خانيم وزيري اورمونون ان قديم و ساييلي آييله لريندن بيرنده عمله گلميشدي و اوز حياتيندا بير كيمسه ايله ائولنمدي و تمامن اوزون خالقا عاييد بيلدي ، چوخ جيددي ، آمما اوشاقلارا شاييق بيريسيدي. بير آز زامان بوندان اونجه او مرحومه نين قارداشي جناب دوكتور كاظيم خان وزيري ده دونياسين دييشديرميشدي. بو ضاييعه ني بوتون همشهريلريمه و آزربايجان سورلره باش ساغليقي دييرم و آينا نيوزون بو ايرتيباط دا خبرين حضورلاريزا چاتديريرام. 

آموزش و پرورش و رسانه های آذربایجان غربی بی خبر از درگذشت یکی از مفاخر ارومیه خانم عشرت وزیری فرهنگی بازنشسته ارومیه ای درگذشت.
به گزارش آینانیوز، وزیری مالک یکی دو ساختمان معروف در ارومیه بود که به صورت ششدانگ آنها را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده بود.
یکی از این ساختمانها ساختمان ابتدای خیابان کاشانی بود که سالها بعنوان مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک مورد استفاده قرار می گرفته و ظاهرا بنا بردرخواست مرحوم وزیری بعنوان مدرسه تغییر کاربری شده است.
همچنین زمین فعلی جنب سرپرستی بانک مسکن در خیابان کاشانی نیز بنابرشنیده ها از املاک اهدایی این بانوی نیکوکار بود که یک زمانی ساختمان یکی از مدارس غیرانتفاعی ابتدایی در آن قرار داشت و در حال حاضر بنابردلایل نامعلومی بعد از سالها که متروک بود و تخریب شده و درشرف تبدیل شدن به یک ساختمان بزرگ است.
دختر ميرزا محمودخان وزير، معروف به بصيرالسلطان به جد بزرگ آنان به نام حاج محسن سررشته دار معروف به وزير از کرگان اراک به اروميه آمد و در اين شهر متوطن گرديد.
بانو وزيري در سال 1298 هـ.ش از مادر متولد شد و پس از تحصيلات در زادگاهش در سنين جواني به کسوت مقدس معلمي درآمد و در اندک مدتي لياقت و شايستگي خود را در امر تعليم و تربيت نشان داد و به زودي علاوه بر تدريس به مديريت مدارس اروميه منصوب شد. به طوري که در سال 1336 هـ.ش علاوه بر مديريت دبستان دولتي ناهيد رياست مدرسه مهر را نيز بر عهده داشت و هر دو مدرسه را به شايستگي اداره مي کرد و در سال 1338 که آقاي عباس جدلي يکي از صاحب منصبان جدي فرهنگ به سمت مديريت کل فرهنگ آذربايجان غربي منصوب شد، با مشاهده لياقت و شايستگي در بانو وزيري به دستور وي مدرسه ناهيد به وزيري تغيير نام يافت.
اين مدرسه نمونه که به صورت ملي و به نحو مطلوب زير نظر بانو وزيري اداره مي شد تا دوران بازنشستگي، مديريت مدرسه مزبور را بر عهده داشت و اکنون مدرسه وزيري به درمانگاه فرهنگيان اروميه تبديل شده است.
گفتني است که خانم وزيري علاوه بر اينکه يک مدير لايق به شمار مي رفت، هميشه نسبت به دانش آموزان بي بضاعت عنايت خاصي داشت و هزينه تحصيلي آنان را تامين مي کرد.
درگذشت بی سروصدای این بانوی نیکوکار در فاصله مابین هفته معلم و همایش خیرین مدرسه ساز می توانست بهتر و بیشتر از این برای شهروندان و مسئولین استان بازتاب داشته باشد.
با توجه به اینکه رسانه ها و مراجع مرتبط با این موضوع تا زمان تنظیم این خبر که سه روز از درگذشت این بانوی نیکوکار گذشته هنوز خبر و واکنشی نشان نداده اند اطلاعات زیادی در مورد زندگی و خدمات و درگذشت و بزرگداشتش در دسترس نبود و آینانیوز آماده است تا در روزهای آینده مطالب و نوشتارهای خوانندگان عزیز را در مورد این مرحومه منتشر نماید.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مرحوم خانم وزیری چهار سال مدیر مدرسه بنده هم بوده خانم سخت گیری بود ولی می دانم از جدیت و علاقه به مردمش و کودکان سخت گیری بسیار می کرد .هنوز هم که هنوز است خاطرات زیبای دبستان وزیری از یادم نرفته . نام عده ای از دانش آموزان که یادم مانده: فریبرز دلجویی - محمدرضا شکوری - مهرداد انصافی - مسعود طالبی - میترا دبیری- فاطمه صالح پور - افرا ابراهیمی - سعید طلوعی - بیابانی - جاوید