جمعه، اردیبهشت ۲۴، ۱۳۸۹

عسگرآبادی ، روحانی بلندآوازه در وطن خویش غریب

آينانيوز:



عسگرآبادی ، روحانی بلندآوازه در وطن خویش غریبکه بود،چه کرد چه سرنوشتی پیدا کرد و چرا نامش از یکی از مهمترین خیابانهای ارومیه حذف شده است؟


حامد عطائی/
 بی شک هرکسی در ارومیه زندگی کند و با شنیدن نام عسگر آبادی، خیابان عسگرآبادی و یا چهار راه عسگرآبادی که بعد از انقلاب به دلایل نامعلوم نامش به " بعثت " تغییر یافت اتفاق خاصی در ذهنش رخ ندهد را نباید چندان استنطاق کرد چرا که تمامی منابع تاریخی مربوط به شهر ارومیه که نزد نگارنده 6 جلد کتاب تقریبا قطور و گرته برداری شده از کتب تاریخی در مور دیگر شهرهاست در مورد این عالم وارسته و مبارز اورموی حجت را تمام کرده و تقریبا ساکتند و کسی نمی داند با وجود گمنامی ای که تاریخ نویسان این شهر برای آیت الله میرزا علی عسگرآبادی رقم زده اند چرا تا این حد نامش بصورتی غریب در ذهن و سینه ارومیه ای ها زنده است بدون اینکه اطلاعات چندانی از او داشته باشند.
عسگرآبادی که بود، چه سوابقی داشت و چه سرنوشتی پیدا کرد؟ اینکه چگونه نامش بر روی یکی از مهمترین خیابانهای ارومیه نهاده شده و بعد از انقلاب به چه دلیل حذف شده و سوالات متعدد دیگر در ادامه تحقیقاتی است که آینانیوز در آینده بدان ها خواهد پرداخت. سطور زیر در همین حد اطلاعات کل سوابق مکتوب و مضبوطی است که نویسندگان بی انصاف ما از روحانی مشروطه خواه و مجتهد مبارز ارومیه ای  در کتابهای تاریخی آورده اند. باشد که ما فراموشکاران این مجاهدتها نباشیم و به پاس کلیه زحماتی که در طول تاریخ شهر و دیارمان متحمل شده اند حداقل در شناخت و شناساندنشان آستین بالا بزنیم.


ميرزا علي فرزند كربلايي علي النقي در سال 1282ه.ق در روستاي عسگرآباد اروميه متولد شد پس از تحصيلات ابتدايي مدتي درعتبات عاليات به تحصيل پرداخت و پس از كسب درجه اجتهاد به اروميه بازگشت و پيش نمازي بازارباش واقع در ميدان گندم فروشان را به عهده گرفت.عسگرآبادي از وعاظ طراز اول اروميه بود. عسگرآبادي در اوايل مشروطيت از سوي مردم اروميه به نمايندگي مجلس شوراي ملي رسيد ولي هنگام عزيمت به تهران در تبريز با جنگ قواي محمد عليشاه و مشروطه خواهان مواجه شد لذا از رفتن به تهران منصرف شد و بعد به استانبول رفت و در بزرگترين مسجد آنجا سخنراني نمود و مردم را به اتحاد اسلام دعوت كرد.پس از جنگ جهاني اول به اروميه بازگشت و به وعظ و ارشاد مردم پرداخت و در سال 1276 در اين شهر وفات يافت .( تاریخ رضائیه- احمد کاویان پور)

هیچ نظری موجود نیست: