پنجشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۸۹

3 خرداد سالروز تولد دکتر جواد هیئت

دکتر جواد هیئت، فرزند علی هیئت، مجتهد و رئیس سابق دیوان کشور ، در سال 1304 در تبریز به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دو سال اول رشته پزشکی را در ایران گذرانده و به استانبول رفت و پس از اخذ دکترای پزشکی، دکترای تخصصی جراحی را در استانبول و پاریس به پایان رساند و در سال 1331 به ایران بازگشت. در مدت 48 سال طبابت و جراحی در تهران ، به تالیف و تدریس کتاب ها و مقالات جراحی پرداخت و در فاصله سال های 55 ـ 1343 ، مجله دانش پزشکی را منتشر نمود. ( در این مجله بیش از پنجاه مقاله علمی به قلم او چاپ شده است.) در کنار جراحی عمومی ، جراحی قلب را آغاز کرد و در سال 1341 برای اولین بار در ایران موفق به انجام جراجی قلب باز شد. در سال 1347 اولین عمل پیوند کلیه را در تهران و اولین پیوند قلب سگ ها را در ایران با موفقیت انجام داد. از سال 1342 به نمایندگی ایران در " انجمن بین المللی جراحی" و از سال 1362 به عضویت " آکادمی جراحی پاریس" انتخاب شد. تاکنون بیش  از 25 مقاله و سخنرانی از او در کنگره های بین المللی جراحی به زبان های فرانسه و انگلیسی در مجلات معتبر پزشکی خارجی چاپ شده است.


دکتر هیئت به موازات مطالعات و تالیفات پزشکی در تورکولوژی و فلسفه و اسلام شناسی نیز صاحب مطالعه و اهل نظر است و بعد از انقلاب اسلامی با همکاری چند نفر از دوستان صاحب قلم خود، مجله وارلیق را به زبان های ترکی و فارسی منتشر نموده است و در زمینه تورکولوژی شخصا بیش از صد مقاله در این مجله نوشته است.
آثار او شامل:
سیری در زبان و لهجه های ترکی نگاهی به تاریخ ادبیات آذربایجان ( 2 جلد) ، مقایسة اللغتین ( 1362)، زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در قرن بیستم ( گزارش به ترکی استانبولی در چهارمین کنگره بین المللی  تورکولوژی ـ استانبول 1364) ، نگاهی به تاریخ و فرهنگ ترکان (1365)، آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتی (1367)، ادبیات شناسلیق (1374) ، خلاصه تاریخ فلسفه غرب ( آماده چاپ).، ترومبوز و فلبیت و درمان آن ( 1335).
علاوه بر این دکتر هیئت، مقالات علمی و تحقیقاتی خود را درباره تورکولوژی ، ترکی سنقر، ترکی خلج و ترکی خراسانی تهیه نموده و به عضویت فرهنگستان زبان ترکیه انتخاب شده است.  و سالهاست به عنوان یکی از مراجع ترک شناسی در جهان شناخته شده است. 
منبع :  mavi daniz

هیچ نظری موجود نیست: