سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۸۹

تحريف تاريخ كسب و كار من است ؟!(با اينسكلوپدي ايرانيكا آشنا شويم)



حدود هزار سال قبل نهضت شعوبيه با همكاري شاهزادگان ساساني تبعيدي در هند و يهوديان در خراسان تشكيل و از آن زمان تاكنون در تمام شعونات زندگي در ايران نفوذ كرده و نسبت به تحقير ملل غير فارس خصوصاً ترك ها و اعراب  و تاريخ سازي و جعل تاريخي دست زده است . (نگاه كنيد به سلسله مقالات شعوبيه –اورمولو تايماز- قابل دانلود از وبلگ اورموآزه ربايجانين قلبيدير) . بعد از روي كار آمدن رضا شاه در ايران شعوبيه توانست ايدئولوژي پان فارسيسم را حاكم بر سياست ، فرهنگ و اقتصاد ايران كند. دكتر افشار يزدي ، دكتر شيخ الاسلام ، ملك الشعراء بهار ، كسروي و صدها شخصيت به ظاهر تحصيل كرده كه بعدا تربيت شدند اين نهضت صددرصد نژاد پرست را رهبري و هدايت كردند.
 در دهه پنجاه شمسي دولت پهلوي با ترتيب دادن جشن هاي دوهزاروپانصد ساله و جشن هاي هنر شيراز به طور گسترده و بي سابقه نسبت به تبليغ جهاني ايدئولوژي پان ايرانيسم يا با نام واقعي تر پان فارسيسم پرداخت و سعي نمود تاريخ كشور را محدود به 2500سال نموده و ايران را برابر با فارس براي جهانيان معرفي كند. چند سال پس از اين جشن ها دولت هويدا با اختصاص دو ميليون دلار ، دكتر احسان يار شاطر را مامور تدوين يك دانشنامه بنام ايرانيكا به زبان انگليسي نمود. 
 دكتر احسان يار شاطر در 90سالگي
يار شاطر تحصيل كرده زبان و ادبيات فارسي بوده و در يك خانواده بهايي رشد كرده بود. مقر اصلي اين دانشنامه دانشگاه كلمبيا در آمريكا مي باشد. پس از انقلاب پشتيباني مالي رسمي دولت ايران از اين دانشنامه قطع شد ولي پشتيباني هاي غير رسمي هنوز ادامه دارد. اكنون منابع مالي اين دانشنامه توسط دانشگاه كلمبيا و بنياد ملي علوم انساني آمريكا(National Endowment for the Humanities) تامين ميشود. قرار است اين دانشنامه در 45جلد تدوين شود . تاكنون 15جلد آن چاپ شده و متوليان آن اميدوار هستند تا 12سال ديگر كار تدوين پايان يابد .  در ایران بخش هایی از مقالات دانشنامه به انتخاب و گزینش خود مترجم‌ها در جلدهای جداگانه منتشر شده است. مثلا مقالات مربوط به رابطه ایران و آلمان، مقالات مربوط به تاریخچه صنعت فرش در ایران، مقالات مربوط به ادبیات داستانی، تاريخ مشروطه و مقالات  دیگری که مترجمان انتخاب کرده‌اند. از جمله آقای دکتر پیمان متین مترجم بخش‌های بسیاری از این مقالات بوده‌اند. اولين جلد اين آنسكلوپدي در سال 1361چاپ شده است.
از اعضاي ديگر دكتر كريستوفر برونر ، فارغ التحصيل دانشگاه پنسيلوانيا در رشته زبان ها و اديان پيش از اسلام در ايران و از اعضاء هيئت تحريريه دانشنامه ايرانيكا مي باشد .. تا كنون 1600نفر در تدوين اين دانشنامه همكاري داشته اند . 
 حورا ياوري ويراستار ارشد ايرانيكا
حورا ياوري ويراستار ارشد اين دانشنامه مي گويد : اگرچه تصمیم برای انتشار دانشنامه ایرانیکا در ایران گرفته شد، ولی هسته‌ اولیه آن در دانشگاه کلمبیا ریخته شده است. معمولا اثری که بوجود می آید، بویژه در دانشگاه،  الزامی برای همزمانی اثر با فرهنگ آن کشور وجود دارد. گذشته از این شاید از دور اندیشی بنیاد گذاران دانشنامه بود که اهمیت زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان بین‌المللی که روز به‌ روز سخنگویان آن بیشتر می شوند، درك  کردند . مهم‌تر از همه در نگارش دانشنامه به انگلیسی، آشنا کردن هرچه بیشتر مردم جهان  با فرهنگ ایران است و نقشی که ایران در طول تاریخ در پیشرفت تمدن و فرهنگ برعهده داشته است. نوشته شدن دانشنامه به فارسی حتما حوزه شمول خوانندگان و استفاده کنندگان آن را کمتر می‌کرد.
 اين دانشنامه اكنون يكي از ابزار لابي گري پان فارسيم در آمريكا مي باشد. اكبر قهاري يك سرمايه دار ايراني و رييس هيت امناي بنياد ايرانيكا و صاحب يك كارخانه شيميايي است . او خود عضو حزب دمكرات آمريكا بوده و در ستاد هاي جان كري و پرزيدنت اوباما نقش فعالي داشته است . او مي گويد : بايد ايرانيكا را كه آيينه گذشته و چراغ راه آينده است ، به همگان شناساند و آن را به نهادي فرهنگي همطراز با تخت جمشيد و شاهنامه فردوسي تبديل كرد.


 اكبر قهاري در كنار اوباما
 توجه داشته باشيد پان فارسيسم در طول هزار سال گذشته به طور كاملاً سيستماتيك و هوشيارانه عمل كرده و با رشد سرطاني خود در هشتاد سال گذشته توانسته بسيار پيشرفت كند . لذا شناخت نسبت به اين كانون هاي تحريف تاريخ و فرهنگ ايران از جمله همين بنياد ايرانيكا براي شناخت و احياء هويت ملل غير فارس ايران بسيار حياتي مي باشد و اين مقاله در اين راستا به تحرير در آمده است.
                                                                                                                                 

هیچ نظری موجود نیست: