شنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۸۹

"نمایشگاه ۱۰۰۱ اختراع" در ترکیه برگزار می شود

"نمایشگاه ۱۰۰۱ اختراع" در ترکیه برگزار می شود













نمایشگاهی از دستاوردهای علمی مسلمانان در طول تاریخ که بر تمدن معاصر تأثیرگذار بوده اند از روز ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد ماه) در میدان سلطان احمد استانبول به نمایش گذاشته می شود.









نمایشگاهی از دستاوردهای علمی مسلمانان در طول تاریخ که بر تمدن معاصر تأثیرگذار بوده اند از روز ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد ماه) در میدان سلطان احمد استانبول به نمایش گذاشته می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورلدبولتن، نمایشگاه دستاوردهای علمی مسلمانان که تحت عنوان " ۱۰۰۱ اختراع" برگزار می شود قصد دارد به فعالیتهای علمی جهان اسلام که از قرن هفتم صورت گرفته، با تمرکز ویژه بر دوره ای که از آن عصر طلایی اسلام یاد می شود مورد تأکید قرار دهد.
عصر طلایی اسلام عصر شکوفایی در علم، فرهنگ، هنر و تکنولوژی بوده که سهم بسیاری در توسعه تمدن غربی و رنسانس داشته است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که در زمان برپایی این نمایشگاه در ماه مارس و در لندن از آن دیدن کرده بود مقدمات انتقال و برپایی این نمایشگاه بزرگ در ترکیه را فراهم کرد تا مردم استانبول بتوانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از این نمایشگاه که در لندن ۴۰۰ هزار بازدید کننده داشت دیدن کنند.
یکی از اشیاء برجسته در این نمایشگاه نسخه عینی ۵ متری ساعت فیل است که اختراع بدیع الزمان جزری در سال ۱۲۰۶ بوده است. این ساعت فیل شبیه یک برج ساعت بزرگ است که از نیروی آب استفاده می کند. مخترعان و دانشمندان در منطقه ای که امروز از آن با عنوان ترکیه یاد می کنند چون جزری، پیری رئیس، معمار سنان آغا، تقی الدین محمد بن معروف الشامی السعدی و حسن جلبی جایگاه مهمی در این نمایشگاه و به تبع در توسعه علم دارند.
این نمایشگاه از سوی بنیاد علم، تکنولوژی و تمدن برگزار شده است و به تبیین دوره ای پرداخته که غرب از آن با عنوان ادوار تاریک یاد می کنند، زمانی که درحقیقت تمدنهای اسلامی، هندی و چینی پیشرفتهای قابل توجهی در علم و فرهنگ داشته اند. پیشرفتهایی که بنیادهای ریاضیات، شیمی و فیزیک معاصر را بنا نهاده است.
سلیم الحسنی رئیس بنیاد علم تکنولوژی و تمدن در گفتگو با خبرگزاری جیهان ترکیه با اشاره به این که این نمایشگاه به شدت مورد علاقه مخاطب ترکی قرار می گیرد اظهار داشت مسلمانان ترک نیز نقش مهمی در جهان علم داشته اند. یکی از قدیمی ترین نقشه های قاره امریکا و واکسینه شدن متعلق به مسلمانان ترک تبار است.
برخلاف نام این نمایشگاه، ۱۰۰۱ اختراع در جهان اسلام وجود ندارند و علت انتخاب این رقم تشابه با داستانهای افسانه ای ۱۰۰۱ شب بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: