یکشنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۸۹

عمارت مسکونی دکتر صولتی "هم" تخریب شد!


دستگاههای مسئول بخش فرهنگ ، به راحتی از کنارش می گذرند و حتی برای خالی نبودن عریضه ، یک افسوس و اظهار تأسف خشک و خالی هم نمی کنند
« تخریب » یا به عبارتی بهتر « انهدام » بناها و اماکن تاریخی و قدیمی شهر ارومیه همچنان ادامه دارد و برخی از اشخاص (حقیقی و حتی حقوقی) که به هیچ وجه ، معنی و مفهوم نگرش فرهنگی را نمی دانند و ارزش هرچیزی را روی باسکول و با ریال و تومان می سنجند ، ازبین بردن این اماکن را به یک رویه معمولی وعادی تبدیل کرده اند

نقطه شروع و جرقه این تخریب ها از آنجا شروع شدکه مسجد تاریخی و قدیمی « بازارباش » ارومیه صرفا"  براساس سلیقه عده ای غیرکارشناس تخریب شد با این هدف که مورد بازسازی و مرمت قرار گیرد ، امری که امروز بعد از گذشت نزدیک به 5 سال هنوز محقق نشده و از آن مسجد تاریخی امروز تنها یک بنای نصفه کاره ( که بیشتر شبیه یک زیرزمین یا انباری است ) بجا مانده است ! پس از آن هم چندین و چند بنای قدیمی با معماری منحصر بفرد در خیابانهای امام ، طالقانی ، منتظری و کاشانی توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تخریب و بجای آنها برج ها و ساختمانهای جدید چند طبقه ساخته شد . چندی یش نیز در اقدامی عجیب و تأسف آور « مسجد لطفعلی خان » ارومیه که حقیقتا" از آثار ماندگار و باقیات صالحات پدر« عسگرخان سرتیپ » ( از سرداران خوشنام ارومیه ) است ، از سوی هیئت امنای این مسجد به کلی تخریب شد تا عده ای بیسواد  نا آگاه ، بجای همه انسانهای آزاده و رنج کشیده تاریخ این دیار ، تصمیم بگیرند و این مسجد زیبا و خاطره انگیز را که قدمتی در حدود 200 سال دارد با آنهمه آینه کاری ها و گچ بری ها و کاشیکاری های کم نظیرش ، جایگزین مسجدی مدرن ( به قول خودشان ) بکنند که البته ماکت و طرح اولیه اش را به روی یک بنر بزرگ به نمایش گذاشته اند و بدان افتخار می کنند .
149_0.jpg
مرحوم دکتر نجفقلی صولتی


در تازه ترین اقدام نیز ، عمارت دکتر صولتی واقع در خیابان امام و محله ی معروف به پاساژ صولت که در حدود 70 سال پیش ، محل سکونت مرحوم دکتر نجفقلی صولتی ( رئیس وقت بیمارستان دولتی ارومیه )و خانواده اش بوده ، سال گذشته توسط سرپرستی بانک سپه استان خریداری و چندی پیش به کلی تخریب شد . این بنای زیبا ، با معماری خاص دوران پهلوی اول هم اکنون به پارکینگ خودروهای کارکنان بانک سپه استان تبدیل شده است .  

247DSC01146.jpg
همه این اقدامات مخرب فرهنگی و تاریخی در حالی صورت می گیرد که همه نهادها و دستگاههای مسئول بخش فرهنگ ، به راحتی از کنارش می گذرند و حتی برای خالی نبودن عریضه ، یک افسوس و اظهار تأسف خشک و خالی هم نمی کنند . اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی نیز اعلام کرده که طبق قانون ، تنها موظف است جلوی تخریب اماکن و بناهایی را بگیرد که ثبت ملی شده باشند ، درغیر اینصورت این اداره هیچ مسئولیت و وظیفه ای در قبال غارت و تاراج انبوهی از خاطرات و میراث ارزشمند معنوی گذشتگان ما ندارد !  
427DSC00723.jpg
لازم به ذکر است ،مرحوم دکتر صولتی علاوه بر بیمارستانی که امروزه بنام اوست،دبستانی هم در روستای گباران ( اطراف امامزاده ) به یادگار گذاشته است . دکتر صولتی در سال ۱۳۴۱به پاس خدمات فرهنگی متعددش ، نشان سپاس دریافت کرد . 


هیچ نظری موجود نیست: