شنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۹

كردستان عراق سنگر گاه اسرائيل

در مقاله ای که در "Armenia Today" منتشر شده گفته می شود، تحلیلگران بریتانیایی احتمال می دهند که کردستان عراق می تواند برای اسرائیل جهت دورنمای حمله به تاسیسات هسته ای ایران مفید واقع شود. در گزارشی که تحت عنوان "عملیات نظامی علیه ایران، تاثیر و پیامدهای آن" توسط Oxford Research Group تنظیم شده آمده است که اگر اسرائیل طی ماه های آینده تصمیم بگیرد که عملیات نظامی برای جلوگیری از تولید سلاح هسته ای توسط ایران انجام دهد، این کشور باید از قبل ایالات متحده آمریکا را در جریان این مسئله قرار دهد.
در این گزارش گفته می شود: "حمایت از منطقه کردستان عراق تا اندازه زیادی می تواند به موثر بودن عملیات کمک کند. با در نظر گرفتن سکوت تایید آمیز آمریکا و با توجه به تعداد محدود هواپیماهای دورپرواز، اسرائیل می تواند از موشک های بالستیکی سکوی زمینی استفاده کند.... و احتمال آن زیاد است که از هواپیماهای بدون سرنشین نظامی از شمال شرق عراق و یا آذربایجان بهره برداری کند".
اما این گزارش استفاده از عملیات نظامی بعنوان ابزار پاسخ به امکان بلندپروازی های هسته ای ایران را حذف می کند چرا که این حرکت برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای از سوی ایران به احتمال زیاد بی ثمر خواهد بود. در این گزارش گفته می شود: "پیامد چنین حمله ای می تواند به مناقشه ای پایدار و بی ثباتی در منطقه منجر شود و این در حالیست که بعید به نظر می رسد که بتواند امکان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را از بین ببرد و حتی ممکن است که این کشور را به این راه تشویق کند".
این گزارش همچنین نشان می دهد که نظامیان اسرائیلی در عملیات مختلف در عراق شرکت کرده به ویژه در کردستان عراق جایی که در میان عملیات مختلف آنها نیروهای کماندو خود را نیز آموزش می دهند. "در صورت مناقشه با ایران این احتمال وجود دارد که اسرائیل بتواند پایگاه های نظامی خود را در هر دو کشور به ویژه آذربایجان مستقر سازد. این تاسیسات ممکن است شامل نیروهای شناسایی-جاسوسی (ISTAR)، نیروی مخصوص و هواپیماهای اکتشاف-امدادرسانی باشد".
در این مقاله آمده است، روز 4 جولای (تیر) "عمرو موسی" دبیر کل اتحادیه عرب در کنفرانس مشترکی که با "مسعود بارزانی" رییس جمهور منطقه کردستان عراق در قاهره برگزار شد، خبر رسانه های گروهی در خصوص امکان استفاده از کردستان توسط اسرائیل و یا آمریکا برای حمله به ایران را رد کرد. وی گفت: "عراق با نظر کشورهای عربی و اتحادیه عرب علیه اسرائیل موافق است. سخنانی که درباره امکان استفاده از کردستان برای حمله به ایران از سوی تل آویو و یا واشنگتن منتشر می شود، صحت ندارند". بارزانی نیز به نوبه خود در پاسخ به سئوال خبرنگاران عرب هر گونه روابط اسیاسی با اسرائیل را نفی کرد. در سال 2006 نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرد که نیروهای این کشور پیشمرگان کرد را آموزش می دهد که البته مقامات کردستان این خبر را همان وقت تکذیب کردند.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 6 مردادماه

۱ نظر:

رنسانس تورک تجدد گفت...

مرحبا حورمتلی یولداش بیر ینی یازی ملعون فردوسی نین رابطه سیند خدمتیزدیم ساغ اواون