جمعه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۹

ضد نژادپرست واقعی باشیم

مهندس صرافی:اخیرا بسیاری از هواداران تیم تراکتورسازی و برخی از فعالین جنبش ملی در شهرهای مختلف بیانیه هایی صادر کرده و از مردم خواسته اند تا در مسابقه فوتبال تیم تراکتورسازی و ملوان انزلی شعارهایی بر علیه راسیسم که شعار جهانی فیفا است سر دهند.

توصیه من به همه مشوقین تراکتورسازی این است که به یاد داشته باشند:
اولا: تیم مقابل (ملوان) که مهمان ماست از خطه گیلان و شهر انزلی است که ترکیب جمعیتی آن عمدتا گیلک و بخشا نیز ترک است، هموطنان گیلک ما نیز ظرف هشتاد سال اخیر مورد انواع تحقیرها قرار گرفته‌اند ، جا دارد در طرح شعارهای جدید ضمن خوشامد گویی به مهمان هواداران آنها را نیز تشویق کنیم تا به جنبش ضدراسیسم بپیوندند.

ثانیا: دقت کنیم ضمن حفظ ادب و متانت خویش از طرح هرگونه شعار انحرافی که حاوی توهین به هر ملیت دیگری (از جمله به فارسها) باشد جلوگیری کنیم، بعید نیست افرادی تماشاگرنما به قصد تخریب چهره ما در استادیوم حضور داشته باشند.

ما ضد راسیسم هستیم. آن راسیسیت الزاما یک فارس زبان نیست، او میتواند حتی فردی ترک‌تبار نیز باشد که به ملیت خود پشت کرده است. که نمونه های مرده و زنده فراوانی از آن را میتوان مثال زد.

لذا دقت کنیم اگر در مکانهای ورزشی شعارهایی برعلیه ملیت دیگران سر داده شود این خود به مثابه گرایش آشکار به راسسیم به فیفا گزارش داده میشود که حضرات تراکتورچیها که میگویند ضد نژادپرستند خود نژادپرست واقعی اند و شعارهای در تحقیر دیگران و یا اظهار نفرت نسبت به یک ملیتهای دیگر سر میدهند. این کل زحمات ما را به هدر داده، نتیجه کار را برعکس خواهد کرد.

کامنت دکتر رضا براهنی در مورد این نوشته آقای صرافی

فکر میکنم آنچه آقای علیرضا صرافی نوشته‌اند هم درست، هم دموکراتیک و هم به نفع مردم آذربایجان ماست. مردم ما توهین نژادی را با توهین نژادی پاسخ نمی‌گویند. جواب نژادپرستی مبارزه با نژادپرستی‌ست، نه تهمت زدن به نژاد طرف مقابل. ما هرگز نباید روشهایی را به کار بگیریم نژادپرستها در پیش گرفته‌اند، هرقدر جنبش دموکراتیک در ایران به‌ صورت مسالمت‌آمیز پیش برود، از فخاشی، از نژادپرستی ، از برخورد زشت یعنی فحاشی و کتک‌کاری اجتناب شود، به نفع ماست. ما فقط صبورانه توضیح میدهیم.

کار دموکراتیک کاریست که باید با صبر و حوصله پیش برود. باید هیجانهای دیگران ما را از توضیح دادن صبورانه دور نکند. گاندی توضیح می‌داد، مارتین لوترکینگ توضیح می‌داد، پیشبرد هدفهای دموکراتیک فقط با ابزارهای دموکراتیک عملی‌ست.

راهی که آقای علیرضا صرافی در پیش گرفته راهیست درست، دموکراسی یک شیوه‌ی اقناعی‌است، ما برغم تعصبات طرف مقابل، با او سر جنگ نداریم، با او قصد مکالمه داریم. باید اورا قانع کنیم که حق باماست، یا باید او مارا قانع کند که حق با اوست.

ما مردمان یک کشوریم و باید با حقوق مساوی با هم زندگی کنیم و باید تعصب را کنار بگذاریم تا موضوع را آنطور که لایق موضوع هست ببینیم. ممکن است یکی بگوید چنین کاری خیلی طول میکشد. باشد. طول بکشد، اما باید بدانیم که هرقدر پیش برویم، طرف مقابل به اشتباه خود پی خواهد برد، در صورتی که ما درست همه چیز را توضیح بدهیم، مگر ما از همه اول می‌فهمیم موضوع از چه قرار است، حالا هم همه چیز موضوع را نمی‌فهمیم، فقط یک چیز را میدانیم: مردمانی که در ایران زندگی می‌کنند، از هر ملیت، قومیت و فرهنگ و زبان، باید با هم حقوق مساوی داشته باشند. اگر طرف مقابل امروز نمی‌فهمد فردا خواهد فهمید.

هیچ نظری موجود نیست: