پنجشنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۸۹

موزه سنگ و کتیبه در ارومیه راه اندازی می شود





ارک قالاسی -  نخستین موزه سنگ و کتیبه های سنگی کشور در فضای باز بنای تاریخی سه گنبد ارومیه راه اندازی می شود.


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای راه اندازی این موزه، تعدادی از سنگ های قبر، قوچ های سنگی در انواع مختلف و پایه ستون های سنگی از نقاط مختلف استان جمع آوری شده است.  

حسن سپهرفر افزود: همچنین مولاژ برخی از استیل های سنگی منحصر به فرد از جمله استیل کلاشین، موانا، مرگ کاروان، اژدها بولاغی، کتیبه سنگی محمود آباد، کتیبه خان تختی سلماس، خره هنجیران، بسطام و قالایچی بوکان در حال حاضر در محوطه این موزه توسط استادان گرافیست و پیکره ساز در حال ساخت است.  

وی اظهار کرد: این موزه به منظور تسهیل ارتباط اقشار مختلف مردم با اشیا و آثار تاریخی راه اندازی می شود.  

بنای سه گنبد ارومیه که محیط بیرونی آن برای ایجاد موزه سنگ و کتیبه منظور شده خود از آثار ارزشمند تاریخی و ثبت شده آذربایجان غربی است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد.  

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همچنین از ایجاد و راه اندازی موزه در تپه باستانی حسنلوی نقده نیز خبر داد و گفت: با توجه به جایگاه منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی تپه حسنلو و تنوع اشیا مکشوفه از این محوطه باستانی، در صورت تصویب و تامین اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال جاری موزه پایگاه حسنلو راه اندازی می شود.  

وی افزود: مکاتبات اولیه با اداره کل موزه ها در خصوص تامین اشیا مکشوفه از تپه باستانی حسنلو انجام شده است و در راستای تجهیز این موزه اقداماتی از قبیل مطالعات طرح محتوایی، ساخت ویترین های موزه ای و نورپردازی اشیا تاریخی، طراحی و محوطه سازی بخش ورودی موزه و حصارکشی، تجهیز سیستم های حفاظتی و مخابراتی و تامین امکانات اداری و رفاهی در دست بررسی است.  

این تپه که مرحله جدیدی از کاوش های لایه های آن آغاز شده از محوطه های مهم باستانی کشور و منطقه است و جام زرین حسنلو مهم ترین اثر تاریخی است که در کاوش های قبلی از این محوطه به دست آمده است.  

سپهرفر در ادامه گفت: با توجه به نقش موزه ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه و محتوای آموزشی و علمی موزه ها از سویی و ضرورت حضور بیش از پیش دانش آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم از موزه ها از سوی دیگر و نیاز جامعه در حال تخصصی کردن موزه های استان هستیم

هیچ نظری موجود نیست: