دوشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۰

به مناسبت 21آذر-اورميه- به مناسبت 21آذر- مجمع نجات اسلام در اورميه


ازسلسله مقالاتی که مهم بوده وبا مسدود شدن این وبلاگ در بلاگفا از دسترس خارج شد مقالاتی با عنوان به مناسبت 21 آزر بود که بار دیگر جهت استفاده علاقمندان مجددا انتشار داده میشود.همچنین نسخه پی دی اف این مقالات را می توانید از قسمت دانلود کنید همین وبلاگ در آرشیو خود ذخیره نمایید.
به مناسبت 21آذر- مجمع نجات اسلام در اورميه


در اثناي جنگ دوم و اشغال ايران توسط قواي روس و انگليس اگرچه اين دو دولت در مقابل دشمن مشترك خود يعني آلمان هيتلري اتفاق معنوي و عملي داشتند وليكن از همان ابتدا به فكر روزهاي بعد از پايان جنگ بوده و به هيچ عنوان قصد تحمل يا دادن امتياز به يكديگر را نداشتند. روسها با استفاده از حزب توده و تب عمومي كمونيسم بويژه در بين ارامنه ؛ آسوري ها ؛ آذربايجاني ها و ساكنان صفحات شمالي بخصوص گيلان سعي در كاهش نفوذ انگليس ها داشتند. طرف مقابل يعني انگليس ها نيز با استفاده از كانون ها و مجامع به ظاهر خيريه سعي داشتند از نفوذ كمونيسم در بين مردم جلوگيري كنند.
تمام اين مراكز با هماهنگي و رهبري سيد ضيا عامل كودتاي 1299 وروي كار آمدن رضا شاه كه بعد از روي كار آمدن وي به فلسطين رفته بود و در آنجا به كار كشاورزي و دلالي زمين اشتغال داشت انجام مي شد.از جمله اين احزاب و مراكز حزب وطن و استقلال در تبريز؛ و انجمن خيريه مستقيماً زير نظر سيد ضيا فعاليت مي كردند.
سيد ضياالدين طباطبايي در شهريور 1320 دوباره به ايران فراخوانده شد.به كمك او ساتن جاسوس انگليسي در نقش ايران شناس وظيفه ارتباط با روحانيون را داشت. گروههاي جاسوسي ديگر با استفاده از اغواگري يك جاسوس زن انگليسي نيز در ميان عشاير كرد آذربايجان فعاليت داشتند. نگاه كنيد به كتاب جاسوس چشم آبي و ارتباطاتي كه اين جاسوس از جمله با زرو خان بهادري كه از اكراد مهاجر از سوريه بود و در منطقه بالانيش تا اوشنو و داخل خاك عراق داراي نفوذ وقدرت بود.
در اورميه با جمع شدن ده نفر از ملاكين و چند نفر معممين در اواخر 1320 مجمع نجات اسلام تشكيل شد. اعضاي مجمع عبارت بودند از :
ابراهيم صمصامي(وكيل دادگستري و رهبر جمعيت كه راب اصلي با سيد ضيا الدين طباطبايي بود.
پسر صمصامي
ابولحسن روشن افشار (از خوانين)
سيد قاسم انتصاري(از ملاكين)
حاج خطيبي(ازمتنفذين شهر)
حاج شهيدي(ازمتنفذين شهر)
محمد تمدن (ضد روس ؛مورخ ؛ روزنامه نگار )
احتشام الواعظين ( از روحانيون)
حاج ميرزا غلام فقهي(روحاني و ملاك؛ اين فرد بعدها به فرقه به جرگه شاه پرست ها در آمد و حكم اعدام فداييان راصادر كرد)
ميرزا ولي حقيري (كتاب فروش)
مركز نجات اسلام در خانه صمصامي واقع در كومورچي بازاري(بازار ذغال فروشان)-پشت مسجد اعظم-
و گاهي در خانه حقيري تشكيل مي شد.اينان در ظاهر براي تهيه ارزاق و سر پناه براي مردم مستمند و در باطن براي مقاصد فوق الذكر فعاليت مي كردند.
نيروهاي شوروي بعد از مدت كمي فعاليت اينها را كشف و نامبردگان را توسط سرهنگ زنگنه از آذربايجان اخراج و به تهران تبعيد كردند.در اين بين احتشام الواعظين به زندگي معمولي خود ادامه داد و بعدا با دختر كم سالي ازدواج كرد كه مايه مسخره كردن مردم شد و اشعاري در كوچه و بازار برايش خوانده مي شد.
اين مجمع هيچگاه دربين اهالي اورميه نتوانست توفيق پيدا كند و علي دهقان نيز نتوانست اقدامات آنان را در كتاب خود سرزمين زرتشت توجيه كند.


هیچ نظری موجود نیست: