شنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۸۹

اورمودان گلن ايشيق لار



آرديجيل اولاراق چاليشاجاييق اورمونون قديم و يني اره نلر ، بيليم آداملاري ، صنعتچيلر و هر كيمسه كي بوگونوموزه اورنك اولا بيلر لر تانيديب و قيستا دا اولموش اولسا ياد ائدك. گاليله ني كليسا تكفير ائديب يانديرماق ايسته ديينده ، او بويوك بيليم آدامي توبه ائديب و اولومدن اوزون قورتاردي. بونو گورن بير شاگيردي گاليله يه ددي  يازيق اولسون او ميلته كي قاهراماني يوخدور و گاليله دديكي يازيق او ميلته كي قاهرامانلارا احتياجي وار. منطيق اولاراق باخساق اونلارين ايكيسي ده دوغرو سوزلر سويله ميشلر. بيز بير ميلت اولاراق هر بيريميز بير قاهرامان اولمالييق ، آمما عيني زاماندا بويوكلريميزيده تانييب اورنك آلمالييز. بويوك لريميزي آغيرلاما اونلاري آلقيش لاماميز آنلامينادا گلر. بو آرديجيل قيستا يازيلاريميزي حسام الدين چلبي اورموي  نين ياشاميلا باشلاييريك. اوميديم بودور فايدالي اولموش اولا.

چلبي حسام الدين اورموي الاصل(متوفي 683ه.ق)

ابولفضايل حسام الحق الدين حسن بن محمد بن حسن المعروف بابن اخي ترك ، ابو يزيد الوقت ، جنيدالزمان ، صديق بن صديق رضي الله عنه و عنهم الارموي الاصل (مثنوي معنوي موللاي روم حضرتلرينين مقديمه سيندن)
حسام الدين چلبينين آيله سي اورمودان كونيا يا كوچوب و حسام الدين اوردا دونيايه گلير.(7نجي عصر). قاسم الانوار تيموري عهدينين شاعيرلريندن ربالارباب دا بله يازير:
چلبي بيزه نظر قيل كه حل اولا راز مشكل
چلبي بيزي اونوتما دل خسته را مرنجان
چلبي تو شاه و ميري چلبي تو دستگيري
چلبي تو دلپذيري      چلبي بيزي اونوتما
مولانا شيخ صلاح الدين دن سونرا چلبي حسام الديني اوز همدمي قيليب و اونون وصفينده بله سويله ييبدير. اونون اونوندن تواضع قانادلارين سريب و اوندان ايطاعت ادين.او تانرينين نوري و اللاهين رحمتينين معدني دير.
حسام الدين چلبي مولانانين اولمز اثري مثنوي معنوي نين يازيلماسيندا بويوك رولي اولموشدور.چلبي حسام الدين مولانايا  15ايل شاگيردليك ائديب و مولانادان سونرا 9ايل مولانانين يرينه اوتوردو. چلبي دن سونرا مولانانين اوغلو اوتورور. حسام الدين چلبي 683ده قونيه (كونيا ) دا رحلت ائديب و حضرت حقه قووشور.

urmudan gələn ışıq lar
 ardıcıl olaraq çalışacayıq urmunun qədim və yəni ərə nələr , bilim adamları , sənətçilər və hər kimsə ki bugünümüzə ornk ola bilər lər tanıdıb və qısta da olmuş olsa yad edk . galilə ni kəlısa təkfir edib yandırmaq istə diyəndə , o büyük bilim adamı tübə edib və olumdən ozun qurtardı . bünü gürn bir şagırdı galilə yə dədi yazıq olsun o millətə ki qahramanı yoxdur və galilə dədiki yazıq o millətə ki qahramanlara əhtıacı var . məntiq olaraq baxsaq onların ikisi də doğru süzlər süylə mişlər . biz bir millət olaraq hər birimiz bir qahraman olmalıyq , amma eyni zamanda büyüklərimizidə tanıyb ornk almalıyz . büyük lərimizi ağırlama onları alqış lamamız anlamınada gələr . bu ardıcıl qısta yazılarımızı həsam əldın çəlbi urmuy nin yaşamıla başlayırık . omıdım büdür faydalı olmuş ola .
 çəlbi həsam əldın urmuy əlasl ( mətüfi 683ə . qəməri )
 əbulfzayl həsam əlhq əldın həsən bən məhəmməd bən həsən əlmruf babn əxı turk , əbu yəzid əluqt , cənıdalzman , sədiq bən sədiq rəzi əllə ənə və ənhm əlarmuy əlasl ( məsnəvi mənəvi mullay rüm həzrətlərinin məqdimə sindən ) həsam əldın çəlbinin aylə si urmudan kunıa ya küçüb və həsam əldın orda dünyayə gəlir . ( 7nci əsr ) . qasm əlanuar timüri əhdinin şairlərindən rəbalarbab da belə yazır:
çəlbi bizə nəzər qil kə həl ola raz moşkl 
çəlbi bizi onutma del xəstə ra mərncan 
çəlbi tü şaə və miri çəlbi tü dəstgiri
çəlbi tü delpziri çəlbi bizi onutma
mulana şix səlah əldın dən sonra çəlbi həsam əldını oz həmdmi qilib və onun vəsfində bələ süylə yibdir . onun onundən tuaz qanadların sərib və ondan itaət ədın . o tanrının nüri və əllahın rəhmtinin mədəni dir . həsam əldın çəlbi mulananın olməz əsəri məsnəvi mənəvi nin yazılmasında büyük rolı olmuşdur . çəlbi həsam əldın mulanaya 15ayl şagırlık edib və mulanadan sonra 9ayl mulananın yərinə oturdu . çəlbi dən sonra mulananın oğlu oturur . həsam əldın çəlbi 68ə3də qüniə ( kunıa ) da rəhlt edib və həzrət həqiə qüvşür .

هیچ نظری موجود نیست: