پنجشنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۸۹

بازگشتند/ "نوید آذربایجان " هفته آینده در کیوسکهای مطبوعاتی

روایت دکتر مهران تبریزی، مدیرمسئول، از چگونگی توقیف 5 ساله و تصمیم برای انتشار مجدد آنانتشار نشریه نوید آذربایجان بعد از قریب 5 سال توقیف هفته آینده مجددا از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش آینانیوز، در نخستین ماههای روی کار آمدن دولت نهم دو نشریه از آذربایجان غربی به محاق توقیف رفتند که یکی از این دو نشریه نوید آذربایجان به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مهران تبریزی بود.
نویدآذربایجان ارائه گر نوعی خاص از رویکرد توجه به مطالبات مردم آذربایجان با تکیه برهویت و تاریخ و ادبیات این قومیت ایرانی بود که بعضا این منش بویژه آنکه با زبان بومی ترکی آذربایجانی نیز در بستر رسانه ای طرح می شد مورد سوء ظن وبدبینی سیاستگزاران فرهنگی و در موارد بسیار غیرفرهنگی قرار گرفته و رفته رفته به غلط انگ " آفت انسجام ملی " و " دامن زن بر اختلافات قومی " بر پیشانی اش نقش بست و این نشریه تخصصی و حرفه ای را که تیمی مجرب و استخوان دار از نخبه گان فرهنگی و تاریخی و ادبی کشور همراهش می کردند وارد پیچ و خم دردسرهای قضایی کرد.
دکتر مهران تبریزی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول این نشریه که چهارسال پیش، بعد از توقیفی موقتی بدون دلیل شماره ای را با تیتر یک " بازگشتیم" روانه کیوسکها کرد و بعدها معلوم نشد که چرا این "بازگشت" تنها در یک شماره خلاصه شده در گفتگوی اختصاصی با آینانیوز پرده از حوادثی برداشت که بر سر نشریه محبوب آذربایجانی ها رفته بود و چگونگی عزم دوباره اش برای اوج گیری مجدد نوید را نیز برشمرد.
وی گفت: نوید آذربایجان با رای هیات نظارت بر مطبوعات در اسفندماه 84 توقیف و پرونده آن جهت رسیدگی به اتهاماتش روانه دادگاه شد.
تبریزی گفت: در دو حوزه اتهاماتی متوجه این نشریه شده بود که یکی اقدام علیه امنیت ملی و دیگری دامن زدن بر اختلافات قومی بود. شاکیان خصوصی داشتیم، یکسری افراد حقیقی و حقوقی بودند که جهت رسیدگی به پرونده هیات نظارت اقدام به توقیف موقت نشریه کرد تا پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.
مدیرمسئول نوید آذربایجان ادامه داد:هیات نظارت بر مطبوعات طبق قانون، میبایست ظرف یک هفته پرونده ما را به دادگاه صالحه ارجاع می داد اما تاخیر و تعلل سوال برانگیز این هیات باعث شد تا خود دادگاه پیگیر پرونده ما باشد و از هیات نظارت بخواهد تا پرونده اتهامی را ارسال کند.
تبریزی با ذکر این جمله که: " چاشنی پرونده سازی علیه نوید آذربایجان از زمان وزارت ارشاد دوران اصلاحات شروع شد و تیر خلاص آنرا وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد زد" از برخورد غیرمنصفانه هردو وزارتخانه با دو گرایشات فکری متفاوت نسبت به نشریه تحت مدیریتش انتقاد کرد.
وی نتیجه روند رسیدگی به پرونده های اتهامی اش را نیز اینگونه عنوان داشت: حتی یک مورد از شکایتها و یک بند از ادعای شاکیان در هیچکدام از مراجع قضایی به اثبات نرسید و کلیه شعب عمومی و تجدید نظر رای بر تبرئه نوید آذربایجان دادند.
دکتر تبریزی البته بیشتر از وزارت ارشاد و دستگاه قضایی دل خونی داشت از برخی مطبوعاتی ها و هم صنفنش در استان که نتوانست پنهان کند و از تحرکات برخی به ظاهر همکارانش در خصوص شعله ور شدن آتش عداوت علیه نوید اینگونه گفت:متاسفانه طومار مدیران و کارکنان برخی نشریات محلی دال بر درخواست تعطیلی نوید آذربایجان به اتهام آنچه " پان ترکیسم" عنوان کرده اند در آرشیو نشریه موجود است و برخی همکارنماها از خبرنگار و مدیرمسئول محلی گرفته تا سرپرست روزنامه های سراسری به رئیس کل دادگستری وقت نامه نوشته اند که نوید پان ترکیست است و مصداقش هم اینکه مدیرمسئولش در آنطرف( احتمالا کشور آذربایجان) دانشجوست و ...که دادگاه به این نامه ها ترتیب اثر نداد.
این روزنامه نگار باسابقه در تکمیل اظهاراتش در خصوص روند رسیدگی به اتهامات نشریه اش اضافه کرد: از اوایل سال 88 حکم برائت نوید آذربایجان قطعی و قرار منع تعقیب برایش صادر شد در این هنگام ما با دو راه مواجه بودیم یا به استناد رای برائت مرجع قضایی و قطعیت یافتن آن شروع به انتشار کنیم و یا اینکه منتظر بمانیم تا دادگاه خود اجازه انتشار را از طریق هیات نظارت به اطلاع مان برساند. هردو حالت آن توجیه قانونی داشت اما برای رعایت کلیه جوانب، نامه ای در آن سال به مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد وقت نوشتیم و موضوع را اطلاع داده و درخواست اعلام نظر کردیم بعد از چندی با نظر مساعد شفاهی ارشاد اجازه یافتیم تا شروع انتشارمان را از سربگیریم اما بازهم برای برخاستن دوباره انگیزه کافی نداشتیم.
مدیرمسئول نوید آذربایجان دلیل این بی انگیزگی را اینطور عنوان کرد: فضا برای فعالیت به هیچ وجه مساعد نبود حتی اگر این اتفاق(تبرئه و رفع توقیف) همان ماههای ابتدایی نیز می افتاد بازهم برای انتشار زمینه های لازم مهیا نبود علتش هم این بود که اولا در این فاصله نوید کلیه نیروهای متخصص و مخاطبان تخصصی و علاقه مندش را از دست داده بود درثانی یک نوع حساسیت کاذب و خلاف واقع در بین سیاستگزاران و مسئولین فرهنگی و سیاسی نسبت به نشریه بوجود آمده بود که زدودن آن نیازمند گذشت زمان بود.
تبریز در مورد اینکه این فضا آیا در شرایط فعلی برای او و تیم کاری اش فراهم شده نیز اظهار داشت: احساس می کنم که خلائی در جامعه هست و از طرفی آن حساسیتهایی که برخی مسئولین پایتخت نشین نسبت به مطالبات فرهنگی دیگر استانها داشتند مثل گذشته نیست و کمرنگ شده است.
این فعال مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در رویه نوید آذربایجان بوجود خواهد آمد یا نه گفت: قطعا رویکرد نشریه باتوجه به حساسیتهایی که در جامعه هست تغییر خواهد کرد.
گفتنی است نوید آذربایجان در ماههای آخر منتهی به توقیف بصورت دوشماره در هفته منتشر می شد و مراحل لازم برای اخذ مجوز انتشار روزانه را نیز طی کرده بود. ضمن اینکه در زمان خود پرشمارگان ترین نشریه محلی شمال غرب کشور بود.
بنابرگفته مدیران این نشریه ترتیب انتشار نوید تا رسیدن به شرایط دلخواه بصورت هفتگی خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: