چهارشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۸۹

"نام آوران اورمیه" منتشر شد

دکتر محمدزاده صدیق: کتاب حاضر تجربه ای باارزش از اعتنا به گردآوری و تدوین شرح احوال اندیشه ورزان و نخبه گان فرهنگی این شهر غریب افتاده است که از سوی جوانی دردمند و پرشور، به فرجام رسیده است. بی گمان نشر آن در اورمیه پژوهی نسل حاضر بسیار مفید خواهد بود
"نام آوران اورمیه" عنوان کتابی است که اخیرا توسط علی بابایی نیولویی منشر شده است.
این کتاب 359 صفحه ای اشاره ای فهرست وار دارد به مفاخر و بزرگان مختص شهر اورمیه که به نوشته مولف یازده عنوان شامل علما،بزرگان مذهبی، ادبا و نویسندگان،شعرا، فرهنگیان،رجال،امرا،سرداران،خیرین،هنرمندان و اطبا میباشد.
227 نفر شامل اسامی ای چون آشیق فرهاد، عسگرخان افشاراورموی،شهید مهدی امینی،بانوبدرالملوک انصاری،حسام الدین چلبی، زرتشت پیامبر،ملااسماعیل سپهر، خسرو دستگیر،طرزی افشار،میرزا علی عسگرآبادی،قاسملوی افشار،حسین خان مستشاری،سردار عظیم السلطنه،جبار باغچه بان، مهدی و حمید باکری،عباس بزرگ امین،افشار ارشلو، حیدرخان عمواوغلی،سید حسین عربباغی ،صفی الدین اورموی و ...هستند که  در این کتاب میتوان شرح حال مختصری از آنها یافت.
علی بابایی نیولویی مولف جوان این کتاب که آنرا توسط نشر تکدرخت تهران با همکاری نشر اخترمنتشر نموده هدف از به میان آوردن این مجموعه را شناساندن قدمت علم و فرهنگ این شهرغریب از خطه آذربایجان غربی[اورمیه] عنوان داشته که مورد بی توجهی قرار گرفته است.
مولف کتاب در گفتگویی کوتاه با آینانیوز، از در دست انتشار بودن جلد دوم این کتاب با شرح تکمیلی تری از مفاخر معاصر شهر اورمیه خبر داد و در این زمینه از همه مطلعین و آگاهان منابع تاریخی دعوت به همکاری کرد.
"نام آوران اورمیه" با وجودیکه در ظاهر امر و بنابه تجربه اول مولف دارای ضعفهای ظاهری در کمیت و وصف حال برخی مفاخر است اما به دلیل بدیع و جالب بودن سوژه میتواند اثری ماندگار در تاریخ اورمیه مورد توجه قرار گیرد.
دکتر حسین محمدزاده صدیق، نویسنده و تاریخ نگار نام آشنای معاصر در حاشیه مختصری که برای این اثر نوشته آورده است:
"اوغوزان و پس ازآن ترکمانان و افشاران بر اورمیه نعمت حیات بخشیدند و شاید، هم از این رو، این مکان را دارالنشاط نامیده اند. سرزمین صفی الدین اورموی ها و مشاهیر کباری چون چلبی اورموی،سفیرالعارفین، ادیب الشعرا  و جز آنکه قرن ها جولانگاه ترکی نگاران و ترکی سرایان مکاتب گوناگون اندیشه های پیشتاز هر عصر و زمان بود. کتاب حاضر تجربه ای باارزش از اعتنا به گردآوری و تدوین شرح احوال اندیشه ورزان و نخبه گان فرهنگی این شهر غریب افتاده است که از سوی جوانی دردمند و پرشور، به فرجام رسیده است. بی گمان نشر آن در اورمیه پژوهی نسل حاضر بسیار مفید خواهد بود."
کتاب فروشی "فضولی" در خیابان امام(ره) ارومیه کار پخش این کتاب را بر عهده دارد و علاقه مندان می توانند برای مطالعه و داشتن آن به این کتابفروشی مراجعه نمایند.

۱ نظر:

araz گفت...

blogun harika bu saytada burclar hakinda yazilara bakarsan iyi olur

http://www.burc.web.tr