جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

به بهانه فيلترينگ قاراقاشقا در شب بيست و دوم بهمن- نامه به فيلترينگ



شب بيست و دوم بهمن 89شبي كه سي و دو سال قبل قرار بود ما را به صبح عدالت و آزادي رهنمون شود شبي شد كه وبلاگ قاراقاشقا كه نسخه دوم وبلاگ اورمو آزه ربايجانين قلبيدير مي باشد فيلتر شد. در واقع من اين بلاگ را براي راحتي خوانندگانم كه در ايران زندگي مي كنند ساخته بودم كه بتوانم حرف هايم را به گوش آنان كه شنوايش هستند برسانم . اكنون كه فيلترينگ يا دستگاه سانسور فضاي مجازي اين را برنمي تابد لذا تصميم گرفتم بقيه فعاليتم را در آدرس قبلي ادامه دهم و ديگر مطلب ديگري در اين وبلاگ درج نخواهد شد. لذا دوستاني كه به من سر مي زنند لطفا به آدرس  www.urmulutaymaz.blogspot.com مراجعه كنند. اما آخرين مطلب قاراقاشقا:
به بهانه فيلترينگ قاراقاشقا در شب بيست و دوم بهمن- نامه به فيلترينگ
آقاي فيلترينگ سلام
حال شما چطور است ؟ اميدوارم كه حالتان خوب باشد . اگر از احوال ما پرسيده باشيد ملالي نيست جز دوري شما . جاي شما خالي داشتم ترانه زيباي من چقدر خوشبختم  ، همه چي آرومه را مي خواندم. ممكن است از من ايراد بگيريد و بگوييد كه آقاي اورمولو تايماز ما كه دستمان قيچي و دار و درفش است نتوانيستيم از توي قاراقاشقاي فسقلي كه در بهترين روزها صد ، صدوپنجاه كليك بيشتر نداشتي بگذريم تو چطور اينقدر خوشبختي كه ترانه ميخوني ، اونهم ترانه فارسي ؟! بايد بگويم حضرت آقا خيلي ممنون كه من كوچك  ، كم خواننده را فراموش نكرده اي ! اما بايد بگويم من خيلي وقت است كه فيلتر شده ام و به اين چيزها عادت دارم. كمي بعد از انقلاب 57من و تعدادي از دوستان در تلوزيون اورميه اولين برنامه تلوزيوني كودكان آزربايجاني در ايران را به زبان تركي آزربايجاني راه انداختيم . يادش بخير در اين گروه يك آقايي بنام آقاي عرب لويي بود كه همان سال ها به سبب ناخوشي سرطان ، خيلي زود دار فاني را وداع گفت ( خدايش بيامرزد) ايشان ترك بود. يك نفر ديگر هم شخصي به نام آقاي اسلامي يك فارس بود كه خيلي خوب تركي را ياد گرفته بود و با لهجه بسيار شيريني صحبت مي كرد. آقاي امرالله احمد جو كارگردان شناخته شده سينما هم آن موقع كارمند تلوزيون اورميه بود و برخي برنامه ها را از جمله نمايشنامه تلوزيوني " يازيب اوخوماق اويرنك " را كارگرداني مي كرد.  ايشان هم فارس و اهل ميمه اصفهان بودند. آن موقع ها فيلترينگ و سانسور و خودي و نخودي و اينجور چيزها كم بود يا نبود و ترك و فارس و ... با هم دوست بودند و تجزيه طلب و سبز و سفيد و سياه معنا نداشت. تا شش هفت برنامه اول اين برنامه ها كه به نام "چيچك لر" روزهاي جمعه از تلوزيون پخش مي شد چنان اقبالي داشت كه عليرغم اينكه از اواسط شهريور شروع و تا اواخر مهر ادامه يافت و فصل برداشت مزارع و باغات در آزربايجان بود ، در ساعت پخش برنامه كسي در دهات به مزارع نمي رفت و پس از پايان برنامه به سر كارشان مي رفتند. در همه جاي شهر و روستا  هم مردم تكيه كلام قهرمان داستان يعني "اوستاد آيدين" را كه" والسلام شد تمام"" بود تكرار مي كردند. بعد به يك باره  فيلترينگ يا همان سانسور سابق اول نمايشنامه تلوزيوني را قطع كرد بعد چيچكلر را به اوشاقلار تبديل كرد و بعد يك دفعه اوشاقلار شدند همان بچه هاي دوران ستم شاهي و تورك ها يك دفعه دوبله شدند و در تلوزيون و راديو يا به قول شما صدا و سيما ، همه فارس شدند. ما هم ول كرديم و رفتيم دنبال كارمان . بعد جنگ بود و بزن و بكوب و بمباران اورميه . خلاصه ديپلم گرفتم و با رتبه بسيار خوب كنكور راهم دادم اما سر انتخاب رشته فيلتر شدم و از رشته اي كه توان و لياقتش را داشتم محروم و ناچار دو سه پله پايين تر از يك رشته ديگر قبول شدم . نوزده ماه هم در مناطق نا آرام يا جنگي تفنگ در دست خدمت كردم و جايتان خالي هم گلوله به كاسكم خورد و هم كلي تشنه و گرسنه از اين كوه به آن كوه رفتم و سومار و بازي دراز و شياكوه و چنگوله و گيلان غرب و ... را گز كردم . بعد آمدم در ادارات دولتي كار كنم دوستان شما فيلترم كردند. به ناچار در  بخش خصوصي مشغول شدم . جايتان خالي فيلتراسيون سرمايه دار ، دائم وقتي كارش با من تمام ميشد و خط توليدش به سلامتي زرت و زرت پول چاپ مي كرد منو يكي پس از ديگري فيلتر مي كرد. بعد در اورميه به همراه بعضي دوستان موسسه فرهنگي بيليم يولو را راه انداختيم . يك روز كه ازقضا  آن هم پنجشنبه بود (مثل ديروز پنجشنبه 21بهمن 89روز فيلترينگ قاراقاشقا) كه در بيليم يولو سخنراني داشتم ديدم درب موسسه را مهر و موم كرده اند. يعني به زبان ساده فيلتر شدم . همينطور فيلترينگ ها ادامه داشته تا حالا كه دائم در معرض فيلترينگ بوده ام . به همين خاطر كيفم كوك است و ترانه من چقدر خوشبختم ، همه چي آرومه ! را ميخوانم ، والا خداي نا كرده قصد نداشتم به گوشه عباي حضرت عالي بر بخورد. ببخشيد از اينكه وقت گران بهايتان را گرفتم . مرحمت عالي زياد وقتتان را بخاطر من تلف نفرماييد فكر مي كنم سايت هاي زيادي را بايد فيلتر بفرماييد.
                                                                             قربان شما   
اورمولو تايماز بيست و دوم بهم سي و دومين بهار آزادي ملت ايران

هیچ نظری موجود نیست: