شنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۰

معرفی روستاهای مشهور کوره سوننی نشین و وجه تسمیه ی آنها

پروفسور زهتابی
کوره سوننی نام قوم و منطقه‌ای در استان آزربایجان غربی و نیز نام یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان سلماس است می باشد.
مردمان این منطقه‌ که‌ عمدتاً در روستا زندگی می‌کنند و به‌ روستاهای کوره سوننی نشین معروفند فقط به روستاهای موجود در تقسیمات شهرستان سلماس به تفکیک بخش و دهستان محدود نیست. به‌ طوری که حداقل ۱۷ روستا در اطراف سلماس، ۱۴ روستا در اطراف خوی و ۱۲ روستا در اطراف اورمیه کره‌سنی‌نشین هستند.
تعدادی از روستاهای کره‌سنی‌نشین اطراف سلماس عبارت‌اند از
شکریازی، ایستی سو، کانیان، وردان، آلا سورمه، شیرکی، سیلاب،هدر، حقوران، چیچک، ریک‌آوا(ریک آباد)، سرهمریه(سرایملک)، شیدان، قولان، ینگجه، آغ‌زیارت، شوریک.
ایسی‌سو در تقسیمات دهستانی در قسمت کناربروژ قرار دارد ولی کره‌سنی نشین است. کوره سوننی ‌های اورمیه ترک‌زبان و دارای مذهب سنی هستند.
معرفی روستاهای مشهور کوره سوننی نشین:سیلاب
سیلاب، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی .
مردم محلی سیلاو یا سئلاو تلفظ میکنند.  سیلاب از دو واژه ی سئل یا سیل در زبان ترکی (مانند سئلجوق موسس سلسله ی و حکومت بزرگ اسلامی ترکی سلجوقی)و آب فارسی است عموما این تصور میشود که کلمه کاملا فارسی است که این تصور درست نیست زیرا از دو کلمه یا تلفیق دو کلمه ترکی و فارسی است.
روستای سیلاب که مرکز دهستان کره سنی میباشد و بعداز بالوو اورمیه بزرگترین روستای کورسنی نشین میباشد.از قدمت و بیشینه ی تاریخی این روستا اطلاعات چندانی وجود ندارد ولی باید این را ذکر کنیم که مکان جغرافیای سیلاب سه یا چهار بار عوض و تغییر مکان  است این هم به دلیل بلایای طبیعی به خصوص زلزله وسیل اشاره کرد که زلزله به طور تقریبی حدود 150 سال پیش مکان اصلی که اسکی کند نام داشت به طور کامل ویران میکنندو همچنین در زلزله سال 1309 دیلمان(سلماس) دچار ویرانیهای کلی شده بود و بعدا احیا شد.از غرب به روستای هدرو کوه باباارزن و از شرق به روستای شوریک منتهی میشود.
ازلحاظ کشاورزی نیز اراضی آباد دارد که میتوان از جاهای پر آب به لاچو گوله، احمد ییری، باداملئک، کهرئز، عثمان ییری اشاره کرد.از کئل یا کل داش و آق داش و بوز ییرلئر میتوان به عنوان مکانها و آثار تاریخی در سیلاب نام برد.
شوریک
شوریک، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی .
شوریک شکلی دیگر از نام طایفه سیراق / شیراق باشد. شیراق/سیراق ها 4-3 صد سال قبل از میلاد در مناطق آسیای مرکزی کوبان- آزربایجان- قفقازمی زیستند. چنین به نظر می رسد که سیراقها وابسته به ترکان ساق/ ساک بودند که در چند صد سال قبل از میلاد نام اجداد خویش (سیر/شیر)آق را بر خود نهاده بودند. نام سیراقها در کتیبه های ترکی سده ششم میلادی نیز آمده است.در خطوط 3 و4 کتیبه تونیوقوق، (سیر/شیر)ها قومی ترک زبان معرفی شده اند. سیراقها بعدها وارد ترکیب ترکان اوغوز شدند. نام شهر(شیروان)مربوط به این طایفه می باشد. کوه معروف اورمیه سیر داغیSIR DAĞ نیز به این طایفه مربوط است.
شیره کی
شیره‌کی، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی.
شکلی دیگر از نام طایفه سیراق / شیراق باشد. شیراق/سیراق ها 4-3 صد سال قبل از میلاد در مناطق آسیای مرکزیکوبان- آزربایجان- قفقازمی زیستند. چنین به نظر می رسد که سیراقها وابسته به ترکان ساق/ ساک بودند که در چند صد سال قبل از میلاد نام اجداد خویش (سیر/شیر)آق را بر خود نهاده بودند. نام سیراقها در کتیبه های ترکی سده ششم میلادی نیز آمده است.
شکریازی
شکریازی، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی.
نام روستایی در شمال شرق سلماس واقع در محال کوره سینلی مرکب از دو کلمه شکر و یازی به معنای نوشته و محوطه خارجی. به نظر می رسد شکریازی به معنی(نوشته شیرین)باشد. گفتنی است نام یکی از آهنگهای موسیقی عاشیقی شکر یازی (شکریازی هاواسی)می باشد.
ریگ آباد
ریگ‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی
نام روستایی در شمال سلماس در مکاتبات اداری به شکل(ریگ آباد)تحریف شده در حالیکه این روستا نه تنها اثری از ریگ نمی باشد بلکه آبادان و پر آب نیز می باشد.آوا یا اووآ در ترکی مفهوم سرزمین را می رساند مانند چوخوراووا، یوکسک اووا. معنی قسم اول کلمه (ریگ) معلوم نیست شاید همان ایلك تركی باشد.
وردان
وردان، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی.
نام روستایی در شمال غرب سلماس. از مصدر وارماق به معنی گئتمک (رفتن) چگونگی این نام به روستای نامبرده معلوم نیست.
مافی‌کندی
مافی کندی، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی
نام روستایی در شرق سلماس. مافی ها تیره ای از افشارها بودند که در سلماس ساکن بودند مافی کندی یعنی روستای مافی می باشد.
هدر
هدر، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی
نام روستا و قلعه ای در شمال غرب سلماس. ﻫﺆده ر تحریفی از خزر می باشد.این امربا تبدیل(خ) و (ﻫ) به هم و (د) و (ز) به هم حاصل می گردد. دخمه ﻫﺆده ر در کوههای این روستا قرار دارد.
چیچک
چیچک، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی
چیچک درزبان ترکی به معنی گل میباشد و نماد زیبایی و طبیعت است.
کانیان
کانیان، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی
نام روستایی در شمال شرق سلماس: در تلفظ محلی کانقیان kangyanlı بانون غنه تلفظ می گردد و بی ارتباط با کلمه کانقیان لی/ کانقلی و کنگرلو نمی باشد.
ایستی اسو
ایستی اسو ، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سلماس استان آزربایجان غربی

هیچ نظری موجود نیست: