سه‌شنبه، دی ۲۱، ۱۳۸۹

تابوت هاي پرنده و مشيت الهي


شنبه شب یک فروند هواپیمای مسافربری با 105 سرنشین در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و منجر به کشته شدن بیش از 70 نفر شد. دلیل سقوط هواپیما شرایط نامساعد جوی و مه شدید عنوان شد.
سوال اینجاست که با وجود چنین شرایطی چرا به این هواپیما اجازه پرواز داده شد؟ اگر شرایط جوی نامساعد بود و مه، شدید چه لزومی به پرواز این هواپیما از تهران به ارومیه وجود داشت؟ قبل از این بارها به دلیل برف و سرما و مه، پروازهای متعددی در همین مسیر تهران - ارومیه لغو شده بود و می شد از انجام این پرواز خودداری کرد ؛ آیا باید این هواپیما با آن وضعیت نامطلوب هوا و در میان بارش تند برف و هوای مه آلود ، پرواز می کرد تا خلبان ، بعد از رسیدن به نزدیک باند فرودگاه متوجه شود که در این آب و هوا نمی توان فرود آمد.
به نظر نگارنده دليل اين پرواز ها و سقوط ها صرفاً سياسي مي باشد. يك بار هم قبلاً در مقاله اي ديگر و با موضوعي متفاوت خواسته ام بگويم كه زندگي و سياست در ايران آنقدر در هم تنيده شده اند كه سايه كثيف سياست و سياست بازي همه شئون زندگي در ايران را تحت الشعاع خود قرار داده است . قبلاً با مثال زير اين موضوع را چنين تعريف كرده بودم :
فرض كنيد كه آحاد مردم بچه هايي هستند كه در محله خودشان به بازي فوتبال مشغولند . اما كوچه و محل بازي آنها بسيار تنگ است و با هر بار شوت و بازي بچه ها توپ به حياط منزل تنها ثروتمند محله (يعني حياط سياست حكومت ) مي افتد . برعكس اين حياط  ، كوچه هاي اطراف اين حياط بقدري كوچك هستند كه لاجرم همه شئونات محله و همه راهها و كوچه ها به همين حياط بزرگ سياست ختم مي شود . به اين معني كه شما هر بحث معيشتي و اجتماعي و انتقادي و بهداشتي و غيره را بكنيد سروكارتان به اين حياط مي افتد . اقتصاد را سياست تعريف مي كند ، فرهنگ را سياست تعريف مي كند ، رسم و رسوم و ... همه را اين سياست تعريف مي كند. حتي جان انسان ها هم با معيار همين سياست سنجيده مي شود. وقتي سي سال است كه به دلايل سياسي آمريكا قطعات هواپيما را از ما دريغ كرده است ، حكومت ايران نيز بنا بر همان دلايل سياسي راضي نمي شود از پرواز اين ارابه هاي مرگ بر فراز آسمان جلوگيري كند. وزير راهش به جاي عذر خواهي و استمالت از خانواده هاي قربانيان از پائين بودن آمار سوانح در ايران دفاع مي كند و سازمان هواپيمايي تحت امرش سقوط يكي از اين تابوت هاي پرنده را مشيت الهي ميخواند. به خبر زير توجه كنيد:
خبرگزاری فارس: در پي سقوط يك فروند هواپيماي بوئينگ 727 ايران‌اير، شركت فرودگاه‌هاي كشور اطلاعيه‌اي صادر كرد.

سازمان هواپيمايي كشوري در اين اطلاعيه آورده است: سقوط يك فروند هواپيماي بوئينگ 727 شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) در اطراف اروميه كه كشته و زخمي شدن جمعي از هموطنانمان را در پي داشت، موجب تاثر و تالم عميق مردم، مسئولان و بويژه دست اندركاران صنعت هوايي كشور شد.

حادثه دلخراش هوايي دراين منطقه در حالي بر اساس مشيت الهي درشرايط نامناسب جوي روي داد كه مطمئنا همه دست اندركاران صنعت هوايي همچون نهايت تلاش خود را براي ايجاد امنيت كامل براي پروازي مناسب و مطمئن فراهم آورده بودند.
همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید!
مدت هاست اطلاع رسانی از لغو گسترده پروازها در فرودگاه های اروپا و آمریکا و وضعیت مسافران معطل شده در این فرودگاه ها به بخش ثابت بخش های خبری مختلف صدا و سیما تبدیل شده است.
عمده معطلی های مسافران در فرودگاه های اروپا و آمریکا مربوط به لغو مستمر پروازها به دلیل نامساعد بودن هوا اتفاق افتاد همان عاملی که باعث سقوط هواپیما در ارومیه و درگذشت 77 نفر از مردم شد و جالب اینکه اروپا و آمریکا در این مدت از حوادث این چنینی خالی بود.
صدا و سیما، لغو گسترده پروازها در فرودگاه های اروپا و آمریکا و معطلی مسافران را به طور گسترده پوشش می دهد ولی در اطلاع رسانی از حادثه سقوط هواپیما در ارومیه چنان بی رمق و کمرنگ اقدام کرد که اطلاع رسانی خبرگزاری ها و سایت ها خبری بر صدا و سیما ارجحیت داشت.
سقوط هواپیما در ساعت 19 و 45 دقیقه رخ داد ولی تا چند بخش خبری در ساعت ها و شبکه های متفاوت، خبری از خبرنگاران صدا و سیما و گزارش های آنها از "محل حادثه" نبود . معلوم نیست خبرنگاران دفتر صدا و سیما در ارومیه تنها وظیفه دارند در نقش دسته میکروفن در مقابل وزیر راه قرار بگیرند و سخنان وی را بازتاب دهند یا اینکه به حکم مسوولیت خبرنگاری باید به محل حادثه نیز بروند و بازتاب شرایط محل سقوط هواپیما و وضعیت خانواده های داغدار آنها نیز باشند و اطلاعاتی را در نخستین ساعت های پس از حادثه در اختیار مخاطبان قرار دهند؟
البته اگر وزارت راه و سازمان هواپیمایی مان آن باشد ، اوضاع صدا و سیمای مان هم باید همین باشد! همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید و در این وسط ، بیچاره مردم!
ادعای بهبهانی درباره پایین بودن آمار سوانح هوایی را قبول ندارم
بنده ادعای بهبهانی را قبول ندارم و نمی‌توان آن را باور کرد چرا که آمار کشته‌شدگان ناشی از سوانح هوایی در ایران بسیار بالاست.یک عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهارات وزیر راه مبنی بر اینکه آمار سوانح هوایی در کشور پایین است، گفت: بنده این ادعا را قبول ندارم و نمی توان آن را باور کرد چرا که آمار کشته شدگان ناشی از سوانح هوایی در ایران بسیار بالاست.
محمد علی رضایی در گفتگو با خبرنگار دادنا، درباره احضار وزیر راه و ترابری به کمیسیون عمران مجلس برای پاسخگویی درباره علت سقوط هواپیما در ارومیه، گفت: آقای بهبهانی روز یکشنبه هفته آینده پس از تعطیلات مجلس در کمیسیون حاضر خواهند شد و در این مورد به سوالات نمایندگان پاسخ خواهد داد.
به هر حال  تا وقتي سياستمان همه چيزمان را تعيين مي كند اين در روي همين پاشنه خواهد چرخيد. چه بگويم جز ابراز همدردي با همشهريان صدمه ديده از اين حادثه دردناك و نثار فاتحه بر روح قربانيان !